ti guarda dal Grande Inquisitor

Samson et Dalila in Antwerpen

Toen de Vlaamse Opera vorig jaar het nieuwe seizoen voorstelde met de aankondiging dat een Palestijns-IsraŽlisch duo Samson et Dalila zou regisseren, kon je met je ellebogen aanvoelen welke richting het zou uitgaan. Saint-SaŽns' opera actualiseren naar de huidige toestand in IsraŽl is echter een weinig geÔnspireerde gemakkelijkheidsoplossing. Gelukkig kwam Joods Actueel te hulp door met hun pro-actieve verontwaardiging voor wat gratis reclame en hype te zorgen.

Foto

Amir Nizar Zuabi en Omri Nitzan willen het er echter allemaal een beetje te dik opleggen. De kapitale blunder die ze maken is door de twee groepen in de opera - de Joden en de Filistijnen - om te wisselen. Daar waar in de opera de Joden onderdrukt worden door de Filistijnen, worden het de Joden die de Filistijnen/Palestijnen onderdrukken in hun productie. Dit is op zijn minst verwarrend en eigenlijk een belediging voor de intelligentie van het publiek. Het wordt zelfs ronduit belachelijk op het moment dat de Hogepriester van Dagon (in het zwart gekleed en mťt keppeltje) zijn aria "Maudite ŗ jamais soit la race des enfants d'IsraŽl" zingt. Ik ben ervan overtuigd dat hun boodschap beter zou overkomen als ze deze verwisseling niet hadden gedaan.

In het programmaboek schrijven ze onder andere: "Het omverwerpen van de pilaren in de tempel van Dagon was wellicht de eerste zelfmoordaanslag ter wereld." Dat programmaboek lijkt trouwens meer op een politiek pamflet dan dat het duiding geeft bij de opera... anderzijds bevat het wel weer het origineel libretto met vertaling. Nu, voor het einde van de opera gordt Samson een dynamietgordel om, waarna iedereen verschrikt terugwijkt terwijl het licht uitgaat. Dit soort ideeŽn werken wel degelijk, net zoals veel andere momenten in de voorstelling.

Het openingskoor levert al meteen een sterk beeld op als de gevangen "Joden" samengeknield zitten in een kelder terwijl boven de "Filistijnen" zorgeloos een bal organiseren. De dans van de priesteressen kan zo gerecycleerd worden voor een enscenering van Parsifal en de bloemenmeisjes. Ook Dalila's verleidingsscŤne in het tweede bedrijf levert mooie plaatjes op tegen een achtergrond van een bed met een uitnodigende bloem. Anderzijds bevat de productie ook gratuite seks - de hogepriester "neemt" Dalila terwijl hij haar probeert te overtuigen om haar charmes in te zetten om Samsons geheim te ontfutselen - en een idioot Bacchanaal. Het zal wel aan mij liggen en mijn gebrek aan vertrouwdheid met modern danstheater, maar dit "ballet" houdt meer het midden tussen een illustratie van hoe men een machinegeweer neukt en een moderne regendans.

Op muzikaal vlak werden degelijke prestaties geleverd door het koor en orkest, onder leiding van TomŠs Netopil. De solisten lieten echter een gemengde indruk na. Vooral Marianna Tarasova stelde teleur als Dalila. Ik was een paar jaar geleden onder de indruk van haar liedrecital in de Munt. In het eerste bedrijf is haar "Printemps qui commence" nog redelijk goed met veel geforceerde donkere kleuren en een hoop storende gezichtsgymnastiek. Haar belangrijke tweede bedrijf overleeft ze amper. Voor "Amour viens aider ma faiblesse" heeft ze halverwege geen adem meer en geraakt ze nauwelijks nog over het orkest. In "Mon coeur s'ouvre ŗ ta voix" ontbreekt dan weer de noodzakelijke erotische spanning.

Ik had vooraf geen al te hoge verwachtingen voor Torsten Kerl, maar zijn stem bleek verrassend effectief te zijn voor Samson. Als hij in het begin van de opera naar voren treedt uit het koor met vocaal klaroengeschal moest ik even mijn ogen uitwrijven om te zien of ze wel Torsten Kerl geŽngageerd hadden. Hij maalt de klanken soms wel door elkaar, waardoor tekstverstaanbaarheid niet altijd ideaal is. Zijn Samson vertoont wel weinig subtiliteiten, maar zijn stem straalt op het einde nog even indrukwekkend. Daarmee torent hij moeiteloos uit boven zijn Dalila. Ik vond Nikola Mijailovic ook een degelijke Hogepriester met goed verstaanbaar Frans. Tenslotte zong Tijl Faveyts een opvallende "Hymne de joie" als de Oude HebreeŽr met mooi afgeronde basklanken.

Publicatie: vrijdag 1 mei 2009 @ 10:19
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophŤte in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opťra" van Meyerbeer, Halťvy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophŤte in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
0 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opťra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opťra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opťra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preistršgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preistršgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "MŁllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen