ti guarda dal Grande Inquisitor

John Mark Ainsley in deSingel

Vorig jaar zouden John Mark Ainsley en Roger Vignoles al een liedrecital geven in deSingel, maar wegens ziekte werd dit uitgesteld... tot gisterenavond.

Voor de pauze brachten ze een Engels programma met hoofdzakelijk liederen van Benjamin Britten. In het eerste groepje waren dat liederen met als thema "muziek", zoals Let the florid music praise. Ze werden afgewisseld met liederen van Purcell zoals Music for a while, al dan niet in een bewerking van Britten. In deze eerste liederen leek Ainsley de respons van de zaal uit te testen.

Voor Brittens liedcyclus Winter Words, op gedichten van Thomas Hardy, was hij echter perfect opgewarmd. Deze cyclus ligt perfect in zijn stem. Het was trouwens opvallend dat hij voor een aantal lage noten zelfs een echte baritonale klank kan produceren, die helemaal niet zwak klinkt. Zoals bekend, ben ik alles behalve een fan van Britten... maar ik was wel aangenaam verrast door Winter Words. Britten gebruikt hier een descriptieve, haast Schubertiaans klinkende, toonzetting. Maar het is uiteraard dankzij John Mark Ainsley dat die details er ook allemaal uitkomen. Zo ontmoeten we in Midnight on the Great Western een "journeying boy"; met de manier waarop hij die "journeying" zingt, evoceert hij de treinreis. Het kraken van The little old table suggereert hij ook met zijn stem.

Na de pauze kwamen ze op vertrouwder terrein met eerst vier liederen van Schubert gebaseerd op een antiek thema. Ganymed was het bekendste van dit groepje. Het beruchte slot - de lange "Alliebender Vater" - was absoluut geen probleem voor John Mark Ainsley. Daar waar andere zangers vaak met de billen dicht het einde trachten te halen om het in één adem gezongen te krijgen, nam Ainsley zelfs de tijd om met wat rubato te spelen en de kleur van zijn stem af en toe aan te passen. Heel indrukwekkend. Het mooiste vond ik echter Die Götter Griechenlands waar hij een mooie ronde klank gebruikte om de "Schöne Welt" te schilderen.

Ze sloten het recital af met ballades van verschillende componisten. Ze begonnen met de feeën van Mendelssohns Neue Liebe. De koning der balladen, Carl Loewe, mocht uiteraard niet ontbreken. Zijn ballades zijn hoofdzakelijk het speelterrein voor bassen en baritons. Het was dan ook verrassend om Tom der Reimer nu door een tenor te horen zingen. Dat geeft een aparte klank aan deze ballade, vooral in de pianobegeleiding. De "Glöckelein" die aan de manen van het paard hangen, klinken nu echt "silberblank". En de "Vogel im Eschenbaum" kwinkeleert in deze toonhoogte ook realistischer.

Met Brahms' Sommerabend als enige bisnummer bleven ze nog even in de feeënwereld en besloten ze een liedrecital dat wel degelijk de moeite waard was om een jaar op te wachten.

Publicatie: zondag 26 april 2009 @ 10:49
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen