ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra-Comique 2009-2010

Vandaag vond ik de seizoensbrochure van het nieuwe seizoen van de Parijse Opéra-Comique in mijn brievenbus. De nieuwe directie gaat onverdroten verder op de ingeslagen weg om het "huis-repertoire" terug op de planken te brengen. Afgezien van één voorstelling bestaat heel het seizoen uit Franse opera's. Daarmee katapulteert Jérôme Deschamps de Opéra-Comique meteen naar de eerste plaats van het interessantste en meest opwindende operahuis van Parijs en wijde omstreken. Daarnaast omkaderen ze elke voorstelling met een "mini-festival".

FotoDe zaal van de Opéra-Comique is de zogenaamde Salle Favart en is genoemd naar de schrijver/regisseur/directeur Charles-Simon Favart, die in 1710 geboren werd. Zijn 300ste verjaardag wordt uiteraard gevierd met een eigen "mini-festival".

De vreemde eend in de bijt is Purcells The fairy queen met William Christie en "Les Arts Flo" in een prodcutie van Jonathan Kent. Deze voorstellingen zijn in januari 2010 gepland en is pas de twee productie van het seizoen. Na een Berlioz-concert (met onder andere "Les nuits d'été" met Sophie Koch) begin november, begint hun seizoen pas goed en wel in december.

De eerste productie is de "comédie lyrique" Fortunio van André Messager, gedirigeerd door Louis Langrée. De titelrol wordt gezongen door Joseph Kaiser. Naast deze Fortunio zal ook een concertante voorstelling gegeven worden van Offenbachs La chanson de Fortunio. Zowel Salomé Haller als Dame Felicity Lott zullen in december een recital geven. Haller zingt Franse liederen. La Flott brengt liederen begeleid met een harp.

Na de concertante voorstelling in het Théâtre des Champs-Elysées dit seizoen, brengt de Opéra-Comique volgend jaar een geënsceneerde versie van Béatrice et Bénédict in een regie van Dan Jemmett. De titelrollen worden gezongen door Christine Rice en Allan Clayton. Sandrine Piau zingt Héro. Tussendoor zal Isabelle Druet een recital geven rond "La mélodie romantique".

Met L'amant Jaloux blijven we in de comédie-sfeer. Jérémie Rhorer, die volgend seizoen ook de twee Munt-Iphigénies zal dirigeren, dirigeert dit werk van Grétry. Pierre-Emmanuel Rousseau doet de regie. In de bezetting herkennen we Magali Léger. In het festivalletje wordt ook Zémire et Azor van Grétry opgevoerd, evenals een concertante versie van de "opéra bouffon" Sancho Pança van François-André Danican Philidor met Paul-Alexandre Dubois als Sancho Pança en Isabelle Druet als Thérèse.

Met Mignon, gebaseerd op Goethe, van Ambroise Thomas wordt het iets serieuzer. In zijn tijd was deze opéra-comique geweldig populair; op 30 jaar tijd werd het meer dan 1000 keer opgevoerd sinds zijn première in 1866... enkel en alleen al in de Opéra Comique. De enscenering van 1887 was zelfs zo realistisch dat in dat jaar de Salle Favart letterlijk afbrandde tijdens het tweede bedrijf (waarin een brandend theater voorkomt). In deze nieuwe productie van Jean-Louis Benoit zal Marie Lenormand Mignon zingen, Ismael Jordi zingt Wilhelm Meister en Malia Bendi-Merad zingt Philine.

Volgend seizoen is er ook een creatie. En om in de sfeer van het huis te blijven, wordt het een "opéra bouffe", Les boulingrin, gecomponeerd door Georges Asperghis. Jérôme Deschamps zal zelf de voorstelling regisseren.

Het seizoen wordt afgesloten met een van de grootste opera's die ooit in Salle Favart gecreëerd werden... Pelléas et Mélisande met John Eliot Gardiner als dirigent en Stéphane Braunschweig als regisseur. De hoofdrollen worden gezongen door Phillip Addis (Pelléas), Karen Vourc'h (Mélisande), Marc Barrard (Golaud) en Nathalie Stutzmann (Geneviève). De omkadering bestaat hier onder andere uit twee liedrecitals: één met Anna Caterina Antonacci en één met Bernarda Fink.

Sommigen zullen zo'n bijna volledig Frans seizoen misschien saai en eentonig vinden... ik vind dit een seizoen om duimen en vingers af te likken. Ik had het zelf niet beter kunnen bedenken.

Publicatie: maandag 6 april 2009 @ 19:10
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen