ti guarda dal Grande Inquisitor

Verdi Requiem in Luik

De Waalse Opera gaf gisteren een uitvoering van Verdi's Messa da Requiem met een indrukwekkende solistenbezetting. Daniele Gatti dirigeerde het orkest, trouwens zonder partituur. Voor de gelegenheid was het koor uitgebreid met het "Choeur d'Opéra de Namur".

Vermoedelijk om het rendabel te maken, vond de voorstelling niet plaats in hun operahuis, maar weken ze uit naar "Le Forum" een paar honderden meters verder. Ik was nog nooit in die zaal geweest. Qua grootte is ze vergelijkbaar met de Elisabethzaal, qua stijl doet ze denken aan de Roma en de akoestiek is even poederdroog als de Antwerpse Stadsschouwburg. De klimatisering hebben ze blijkbaar overgenomen van het PSK van voor de renovatie...

Foto

De Italiaanse Carmen Giannattasio zong de sopraanpartij, meestal wel mooi, maar expressief iets te beperkt. Ze heeft een lyrische sopraan die in de spinto-richting neigt, wat waarschijnlijk verklaart waarom ze bijvoorbeeld ook de Trovatore-Leonora in haar repertoire heeft. Maar ze lijkt me vooral geschikt voor rollen als Desdemona of Violetta. Ik vind de Requiem-sopraan vooral een spinto-rol, waardoor Giannattasio niet over de volledige lijn kon overtuigen. Voor het begin van het "Libera me" ontbrak het haar aan het nodige vuur. Haar stem is wel groot genoeg om op de meest majestueuze momenten boven het orkest uit te komen.

Dolora Zajick is een van de grote Verdi-mezzo's van het moment. Over heel haar bereik klinkt ze schitterend en zelfs in de laagte draagt haar stem zoals het moet. Haar "Liber scriptus" was een van de meest indrukwekkende momenten van de avond. De manier waarop ze fraseert, hoe ze heen en weer beweegt tussen piano en forte en hoe ze kleur geeft aan subtiele crescendo's zijn voorbeelden van grootse Verdizang. Ze heeft veel metaal in haar stem, waardoor ze sterk contrasteert met het donkere fluweel van Giannattasio. In het "Agnus Dei" botsen hun stemmen dan ook eerder dan dat ze harmonieus samenklinken.

Oorspronkelijk zou Giuseppe Sabbatini de tenor zijn, maar hij werd vervangen door Stuart Neill, die echter een overweldigende impact maakte. In het "Kyrie" zat zijn stem nog niet helemaal juist, maar nadien ontwikkelde die zich tot een loepzuivere stem met diamanten helderheid die hij als een laserstraal de zaal in projecteert. Hij kan ook perfect piano zingen in het "Ingemisco". Het "Hostias" is zelfs nog mooier. Dit is eigenlijk het stille gebed van de priester en werd door Verdi dan ook pianissimo voorgeschreven. Stuart Neill haalt een echt mezza voce boven en voert de "aria" tot in de puntjes uit... zelfs inclusief een triller.

Maar de grootste verrassing van de avond was José Van Dam. Zijn vorige Verdi-escapdes in gedachten (met vooral een trieste Germont), moest ik vorig jaar wel even mijn wenkbrauwen fronsen toen ik hem in deze bezetting zag staan. Gisteren was hij echter in onwaarschijnlijk grote vorm en hoorden we nog eens de grote José Van Dam van weleer en zelfs zijn verdwene lage noten klonken beter dan we laatste jaren gehoord hebben. In elk woord legt hij gevoel en ontroering, te beginnen met "Mors stupebit". Ik had a priori ook reserves over hoe hij "Confutatis maledictis" zou overleven. Maar hij deed dat met grote stijl en alle muzikaliteit die we van hem kennen. Als hij volgend jaar zo Don Quichotte zingt, dan gaan we ons nog afvragen waarom hij eigenlijk stopt...

Publicatie: zondag 5 april 2009 @ 11:24
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen