ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in het PSK

Het programma dat Angelika Kirchschlager en Helmut Deutsch gisteren in het PSK brachten, hadden ze al een eerste keer uitgeprobeerd vorig jaar op de Schubertiade Schwarzenberg. Ondertussen heeft hun vertolking kunnen rijpen tot een meer doorleefde uitvoering.

De eerste helft bestond volledig uit Schubertliederen... te beginnen met een Fischerweise waarin ze zich vastbeet in elk woord zodat elke frase droop van de expressie. Ik vind Die Sternewel nog altijd niet de beste keuze voor haar stem. De meest intense momenten waren een schitterende Wehmut en vooral een heel mooi Abschied nach einer Wallfahrtsarie. Dat laatste werd dan op het einde door een onwaarschijnlijk groot deel van het publiek massaal weggehoest. Ze werd dan meteen in de rug aangevallen door Helmut Deutsch met een donderende introductie van Rastlose Liebe.

Na de vijf Korngold-Lieder Opus 38, die me nog altijd niet veel zeggen, eindigde ze met vier liederen van Kurt Weill (in Schwarzenberg had ze er nog zes gezongen) in drie verschillende talen. In tegenstelling met de Schubertiade had ze nu geen partituur meer nodig. Ze had nog wel een spiekbriefje in de piano gelegd waarop ze een paar keer een steelse blik wierp. Voor haar laatste lied, Der Abschiedsbrief, schakelde ze af en toe over op een Lenya-achtige cabaretstijl.

Uiteindelijk zong ze nog drie bisnummers, te beginnen met een swingend One life to live, een van die eerder gesneuvelde Weill-liederen... inclusief een dansje (haar recente Carmen zal nog in haar bloed zitten, zeker). Ze eindigde met haar klassieke bisnummers: het oud-Weense Lied Das war in Petersdorf en Schuberts Seligkeit.

Publicatie: zondag 29 maart 2009 @ 19:26
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen