ti guarda dal Grande Inquisitor

Le Grand Macabre in de Munt

Om een opera als Le Grand Macabre een beetje verteerbaar te maken, is een spectaculaire of kleurrijke enscenering onontbeerlijk. De enscenering toevertrouwen aan La Fura dels Baus, was dan ook een goed idee. De Munt koos ervoor om de door Ligeti gereviseerde, Engelstalige versie uit 1996 op te voeren.

Foto

Na Pelléas et Mélisande, is dit weer een enscenering die gedomineerd wordt door een podiumvullende sculptuur. In dit geval is het een groot beeld van een een naakte "Claudia". Tijdens de claxonouverture en het deurbelintermezzo wordt de echte Claudia op het doek geprojecteerd terwijl ze kotsmisselijk rondkruipt nadat ze een hap genomen heeft van een "Big Mac" (ja, ja, de humor zit soms in kleine hoekjes).

De Claudia-sculptuur draait ook regelmatig zodat er telkens weer andere lichaamsholten gebruikt kunnen worden als graf, grot, labo of andere planetariums. Op dat lichaam worden ook spectaculaire videobeelden geprojecteerd, waardoor het beeld soms tot leven lijkt te komen of waardoor je een driedimensionaal beeld van haar skelet lijkt te zien. Wat de handeling betreft, volgen ze bijna letterlijk het libretto. Op het einde laten ze Nekrotzar zelfs effectief krimpen. Maar al dit spektakel kon toch niet verhinderen dat ik - vooral in het derde bedrijf - mijn interesse begon te verliezen. Ligeti's muziek heeft hier en daar toch wel zijn longeurs.

De twee hoofdrollen waren dubbel bezet. Ik hoorde de tweede bezetting met een degelijke Pavlo Hunka als Nekrotzar en Alexandre Kravets als Piet the Pot. Kravets irriteerde me soms wel zijn overdreven onrealistisch zatlappenuitbeelding. Ik was meer onder de indruk van het SM-koppel van Frode Olsen en Ning Liang... maar vooral van Barbara Hannigan die zowel een elegante Venus als een energieke Gepopo zong.

Dit was mijn derde productie van Le Grand Macabre in ongeveer tien jaar... en eigenlijk is dat wel voldoende om de volgende paar decennia voort te kunnen teren op deze ervaringen.

Publicatie: vrijdag 27 maart 2009 @ 18:03
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen