ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra de Paris 2009-2010

Nicolas Joël, de opvolger van Gerard Mortier, heeft het seizoen van de Parijse Opéra aangekondigd... met een massa hernemingen. Zijn eerste wapenfeit is om Philippe Jordan als muziekdirecteur te benoemen, die meteen als taak krijgt om een nieuwe Ring des Nibelungen op poten te zetten.

In het volgend seizoen brengen ze Das Rheingold en Die Walküre. De regisseur is Günter Krämer. Falk Struckmann en Egils Silins zullen de rol van Wotan delen. Peter Sidhom zal Alberich zingen. Sophie Koch is de Rheingold- en Yvonne Naef de Walküre-Fricka. Robert Dean Smith en Ricarda Merbeth vertolken de Wälsung-tweeling, en Katarina Dalayman zingt Brünnhilde.

Het seizoen opent echter met Gounods Mireille, geregisseerd door Nicolas Joël zelf en met Marc Minkowski in de orkestbak. Inva Mula zal de titelrol zingen. Zij zal ook Antonia zingen in de herneming van de Carsenproductie van Les contes d'Hoffmann (hoe lang gaat die productie ondertussen al mee?). In die opera zal ook Laura Aikin (Olympia), Béatrice Uria-Monzon (Giulietta) en Ekaterina Gubanova (Nicklausse) te horen zijn. Giuseppe Filianoti zingt Hoffmann en Franck Ferrari de vier duivels. Nog zo'n oude productie is Platée in de regie van Laurent Pelly... en zelfs de bezetting is nog altijd hetzelfde met Marc Minkowski als dirigent, Paul Agnew en Jean-Paul Fouchécourt als Platée, en Mireille Delunsch als La Folie.

De Pelly-productie L'elisir d'amore moet als vehikel dienen om het Villazon-Netrebko-koppel te laten optreden. Er zijn ook voorstellingen met Tatiana Lisnic en Charles Castronovo. Rolando Villazon gaat zich ook aan Mozart wagen in de titelrol van Idomeneo (de productie van Bondy). Anna Netrebko is er ook bij als Elettra, en Vesselina Kasarova zal Idamante zingen.

Naast deze Donizetti, is er nog opvallend veel belcanto. Il barbiere di Siviglia krijgt een toeristen-bezetting. De Almaviva van Antonino Siragusa lijkt de enige interessante naam te zijn. Een stuk spectaculairder is de bezetting van Rossini's La donna del lago met een eerste bezetting die bestaat uit Juan Diego Florez (Giacomo V), Joyce DiDonato (Elena) en Daniela Barcellona (Malcolm). Er is ook nog een tweede bezetting met respectievelijk Javier Camarena en Karine Deshayes.

Die Javier Camarena hebben we vorig jaar nog in de Munt gehoord in "La Cenerentola" en zal volgend seizoen een Parijse Elvino zingen in La sonnambula. De kaartenverkoop zal waarschijnlijk op gang getrokken worden door Natalie Dessay als Amina. Iemand moet het trouwens ook een goed idee gevonden hebben om Dessay de rol van Musetta in La Bohème toe te vertrouwen. Ben ik de enige die dat het perfecte recept voor een fiasco vindt ? De rest van die "Bohème" is dubbel bezet met Stefano Secco en Massimo Giordano (Rodolfo), Tamar Iveri en Inva Mula (Mimi), en Ludovic Tézier en Dalibor Jenis (Marcello).

Ludovic Tézier krijgt nog wat grote rollen, zoals Rodrigo in de Graham Vick-productie van Don Carlo, de enige Verdi-opera trouwens. Met Stefano Secco (Don Carlo), Sondra Radvanovsky (Elisabetta), Giacomo Prestia (Filippo II) en Luciana D'Intino (Eboli) is dit een van de sterkere bezettingen van het nieuwe Parijse seizoen. Tézier zal ook Albert zingen in Werther in weer een andere productie. Deze keer is ze van Benoît Jacquot. Michel Plasson dirigeert. De onfortuinlijke geliefden zijn Jonas Kauffman als Werther en Sophie Koch als Charlotte. Andrea Chénier verschijnt ook weer op de Parijse planken met Marcelo Alvarez en Micaela Carosi als Maddalena.

Het iets modernere werk is ook aanwezig. Zo hernemen ze Het sluwe vosje met Adriana Kucerova als het vosje. Wozzeck lijkt vooral interessant omwille van Waltraud Meier als Marie en minder omwille van de Marthalerproductie; Vincent Le Texier is Wozzeck. De Willy Decker-productie van Die tote Stadt is ook al over heel Europa te zien geweest. Robert Dean Smith is Paul en Ricarda Merbeth is Marietta. Camilla Nylund zal in Salome proberen om Thomas Moser (Herodes) te verleiden om het hoofd van Vincent Le Texier (Jochanaan) te krijgen. Francesca Zambello regisseert Billy Budd met ene Lucas Meachem als Billy, Kim Begley als Captain Vere en Kurt Rydl als Claggart.

De nieuwste opera is Faust van Philippe Fénelon, die in 2007 in Toulouse gecreëerd werd. Niet geheel toevallig was Toulouse de vorige post van Nicolas Joël.

Publicatie: maandag 23 maart 2009 @ 20:40
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen