ti guarda dal Grande Inquisitor

Cosi fan tutte in Antwerpen

De lobby van een Napolitaans viersterrenhotel is weer opgebouwd op het podium van de Vlaamse Opera voor - naar verluidt - de allerlaatste herneming van Guy Joostens enscenering van Cosi fan tutte. Voor sommige rollen zijn twee zangers voorzien. De (jonge) bezetting die ik gisteren op de Antwerpse première hoorde, liet een zeer homogene indruk na.

Foto

Myrtò Papatanasiu zong Fiordiligi. We hebben haar vorig seizoen al in de Munt gehoord als Sifare en mijn gevoel is eigenlijk hetzelfde als toen. Ze zingt heel mooi en er is weinig op haar expressie aan te merken. Maar ze heeft me op geen enkel moment kunnen ontroeren, zelfs niet met "Per pietà". Haar "Come scoglio" hoort wel bij de betere uitvoeringen van deze aria die ik ooit al live gehoord heb. Zelfs die onmenselijke intervalsprongen in de diepte werden redelijk goed uitgevoerd, al waren die laagste noten eerder geneuriet dan vol gezongen. Ik was meer overtuigd door Lucia Cirillo. Ze zong een constant ondeugende Dorabella met een vurig-heroïsche "Smanie implacabili".

De tenor Maxim Mironov begon met een blatend vibrato aan de rol van Ferrando, maar na verloop van tijd werd dat geblaat platgestreken. Hij is het best in de lyrische momenten van "Un aura amorosa". Voor een eerder dramatisch getinte aria als "Tradito, schernito" heeft hij niet voldoende beheersing. Hij zingt die aria constant forte, maar daarbij verdwijnt alle kleur uit zijn stem. Riccardo Novaro zong Guglielmo. Hij bleef ook binnen een beperkt expressief bereik wat tot een zekere monotonie leidde, ondanks een aangename en stevige klank.

Hendrickje Van Kerckhove was de heupwiegende, kauwgomkauwende, deurenintrappende Despina. Ze zong haar twee aria's met pit en inleving. Josef Wagner was een verrassend jonge Don Alfonso, maar wel een met een mooie basbariton-klank. Alles bij elkaar is het een meer dan behoorlijke bezetting en zeker een aanrader voor wie nog nooit deze productie gezien zou hebben...

Publicatie: maandag 16 maart 2009 @ 18:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen