ti guarda dal Grande Inquisitor

Sophie Karthäuser in Brussel

Na haar reeks Calisto's bleef Sophie Karthäuser nog even in Brussel voor een liedrecital in het Brussels Conservatorium. De zaal zat behoorlijk vol voor wat een teleurstellende bedoening werd.

De belangrijkste schuldigen waren haar twee mede-artiesten, de pianist David Lively en de klarinettist Jean-Luc Votano, die niet veel besef lijken te hebben van wat kamermuziek juist betekent. Het concert opende met Schumanns "Fantasiestücke" Opus 73 voor klarinet en piano. De balans tussen beide muzikanten was totaal verkeerd. Het leek eerder op een werk voor klarinet met pianoachtergrondgeruis. Met een open piano had het misschien wat beter geklonken. Alhoewel...

Als Lively nadien Sophie Karthäuser begeleidde in de Mignon-Lieder van Schubert, gebeurden er ook allerlei rare dingen. In de partituur van Nur wer die Sehnsucht kennt, staat de piano-introductie weliswaar aangegeven met 'legato', maar dat staat er waarschijnlijk maar als bladvulling en is niet iets waar een pianist op moet letten. Ofwel lezen ze Schuberts aanduidingen gewoon niet. Schubert heeft bij het begin van Gretchen am Spinnrade zelfs 'Nicht zu geschwind' geschreven... hij kende zijn pappenheimers. De halsbrekende snelheid waarmee ze dat lied uitvoerden, is gewoon knettergek. Bij deze snelheid vliegt het spinnenwiel-wiel er na drie maten al af.

Maar ook Sophie Karthäuser gaat niet geheel vrijuit. Het zou kunnen dat ze door een of ander virus belaagd werd, alhoewel er niets aangekondigd werd. Al te vaak klonk haar stem niet echt vrij. Zeker in de hoogte duwde ze teveel met af en toe zelfs een licht krakje. Het duidelijkst was dit op het einde van Heiss mich nicht reden. Als ze voor de laatste noot van "ein Gott vermag zie aufzuschlie-ie-ie-ßen" nog een toontje hoger moet, lijkt ze op het verkeerde vocaal been te staan waardoor die laatste noot lichtjes vermorzeld werd. Haar interpretatie bleef ook vlak, ondanks een behoorlijk goede tekstverstaanbaarheid.

Na de pauze zou ze nog twee liederen zingen, waaronder Der Hirt auf dem Felsen, gescheiden door de "Wanderer-Fantasie". Maar voor mij was het voorgaande te oncomfortabel om aan den lijve te ondervinden of er nog rampen zouden gebeuren. Alles werd opgenomen door de VRT en zal later op klara te horen zijn.

Publicatie: donderdag 12 maart 2009 @ 22:32
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen