ti guarda dal Grande Inquisitor

Benvenuto Cellini in het PSK

Momenteel trekt Roger Norrington met het Radio-Sinfonieorchester Stuttgart door Europa met een concertante Benvenuto Cellini. Deze opera van Hector Berlioz wordt zelden opgevoerd; "Damnation" is regelmatiger te horen en in dit Berlioz-jaar staan alle operahuizen te springen om zijn "Troyens" op te voeren. Maar als je zo'n uitvoering hoort, vraag je je af waarom Benvenuto Cellini niet vaker opgevoerd wordt. Het werk is een stuk boeiender dan Troyens en ook gemakkelijker te casten. Het zal waarschijnlijk het semi-seria label zijn, dat intendanten afschrikt...

De bezetting die Norrington rond zich verzameld heeft, is over het algemeen van hoog niveau. Vooral de twee vrouwen zijn verbazingwekkend. Laura Claycomb schittert als Teresa en Monica Groop is een prachtige Ascanio.

Beide zangeressen tonen ook wat acteertalent en zijn niet - zoals hun mannelijke collega's - aan hun partituur gekluisterd. Teresa's grote aria "Entre l'amour et le devoir" komt al in het eerste bedrijf en is meteen een schot in de roos. Claycombs stem lijkt gegroeid te zijn, sinds ze een paar jaar geleden Olympia zong in de Vlaamse Opera. De manier waarop ze coloraturen zingt, is nog altijd even indrukwekkend, maar ze voegt daar nu ook nog expressie aan toe en maakt daarmee haar verlangen naar Cellini duidelijk. In de aria "Mais qu'ai-je donc?" uit het derde bedrijf overloopt Ascanio de carnavalscene en hoe ze Teresa ontvoert hebben; daarbij imiteert Monica Groop de stemmen van de verschillende protagonisten op een geniale wijze.

In schril contrast daarmee staat Franz Hawlata die Teresa's vader, Giacomo Balducci, zingt. Bij momenten is hij aanvaardbaar. Maar ofwel zingt hij slordig Frans, ofwel probeert hij er het buffo-karakter van zijn rol te dik opleggen en gaat dan hopeloos uit de bocht. Ergens tussen beide extremen staat Christopher Maltman. Hij zingt weliswaar een correcte Fieramosca, maar zijn aria "Ah! Qui pourrait me résister" komt niet echt van de grond.

Dan blijft er nog de rol van Benvenuto Cellini, die gezongen werd door Bruce Ford. Hij begon redelijk zwak in het eerste bedrijf, maar groeide met elke bedrijf. Dit culmineerde in "Sur les monts les plus sauvages" op het einde van het derde bedrijf, alleen spijtig dat hij de hoge do net niet haalde in die aria.

Publicatie: donderdag 18 september 2003 @ 8:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen

Geschichten aus dem Wiener Wald in Hagen

Het is niet veel nieuwe opera's gegeven. Amper drie jaar na de creatie bij de Bregenzer Festspiele is Geschichten aus dem Wiener Wald van HK Gruber al aan zijn derde productie toe. Na Bregenz, het Theater an der Wien en de Komische Oper Berlin sluit het Stadttheater Hagen zijn seizoen ermee af. Het is tevens de afscheidsproductie van intendant Norbert Hilchenbach, die tevens tekende voor de regie.

Opera, 25-6-2017 8:48
0 opmerkingen

Sadko in Gent

Sadko is één van die opera's die ik enkel ken van opnames en dan vooral van de drie aria's van de drie vreemde kooplui. De opera van Nikolai Rimski-Korsakov is een echte rariteit, zelfs in Rusland zijn er de afgelopen vijf jaar maar vijf producties van terug te vinden en geen enkele buiten Rusland. Daarvoor alleen al verdient Opera Vlaanderen de nodige lof.

Opera, 23-6-2017 17:12
6 opmerkingen

Benjamin Appl - Heimat

De nieuwste CD van bariton Benjamin Appl en pianist James Baillieu is thematisch opgebouwd met als titel "Heimat" en liederen van een dozijn verschillende componisten.

CD's, 17-6-2017 9:05
0 opmerkingen

Matthias Goerne - Einsamkeit

De afgelopen jaren heeft Matthias Goerne de wereld van het Schubert-lied verkend met elf CD's. Nadien was er sprake van een gelijkaardig Schumann-project met vijf of zes CD's. Ik veronderstel dat de CD "Einsamkeit", met Markus Hinterhäuser aan de piano, de eerste in deze reeks is...

CD's, 14-6-2017 18:04
0 opmerkingen

Natalie Dessay - Schubert

Natalie Dessay zingt al een tijdje geen opera's meer, maar met haar meest recente opnames richt ze zich meer op het Lied- en Mélodie-repertoire. Nu heeft ze zelfs een poging ondernomen om Schubert te zingen. Philippe Cassard is haar "partner in crime".

CD's, 8-6-2017 18:57
4 opmerkingen

Der Vampyr in Koblenz

Der Vampyr is een opera die ik enkel van opnames ken en al een eeuwigheid op mijn verlanglijstje staat om eens live te zien. Marschners opera lijkt echter aan een opmars bezig te zijn: na producties in de Komische Oper Berlin en Genève dit seizoen is er nu ook één dichter bij huis... in het charmante Stadttheater van Koblenz.

Opera, 5-6-2017 9:06
0 opmerkingen

Attila in Bonn

Sinds een paar jaar programmeert de opera van Bonn elk seizoen een vroege Verdi-opera. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Jérusalem, dit jaar brengen ze Attila. Het was opvallend dat ze de voorstelling speelden zonder pauze, waarschijnlijk om te vermijden dat de halve zaal het halverwege aftrapt...

Opera, 4-6-2017 9:42
1 opmerking

Aida in het Muntpaleis

Ik heb deze week met veel plezier afscheid genomen van het Muntpaleis, oftwel "de tent". De laatste Muntproductie op verplaatsing was de kaskraker Aida in een regie van Stathis Livathinos.

Opera, 1-6-2017 17:05
2 opmerkingen

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen