ti guarda dal Grande Inquisitor

The Metropolitan Opera 2009-2010

De Met is vermoedelijk het eerste operahuis om zijn nieuw seizoen aan te kondigen. Ik ga ervan uit dat Kinepolis volgend jaar ook weer de reeks cinema-voorstellingen overneemt en zal me dan ook beperken tot die producties.

De meest interessante voorstellingen op het vlak van repertoire komen op het einde van het seizoen. De overgrote meerderheid bestaat echter uit het ijzeren repertoire. Ik kan me wel voorstellen dat ze niet meteen een Lulu of De neus op het grote publiek willen loslaten... maar Der fliegende Holländer met Kazushi Ono in de orkestbak of Ariadne auf Naxos met Nina Stemme zouden ook niet misstaan hebben, om nog maar te zwijgen van Verdi-rariteiten als Attila of Stiffelio.

Foto

Een van de voorstellingen die meteen in het oog springt, is die van Simon Boccanegra op 6 februari, en dan vooral omdat Placido Domingo gaat proberen om de titelrol te zingen. Het is al langer aangekondigd dat hij die rol ging zingen en volgend seizoen is het dan zo ver. Voorlopig geloof ik nog altijd niet dat Domingo een overtuigende Boccanegra zal zijn. Hij heeft wel al eerder baritonaria's gezongen... zoals vorig jaar het Posa-Don Carlo-duet met Villazon. Maar ik hoor nog altijd twee tenors en geen tenor en (Verdi)bariton. Maar wie weet, misschien verrast hij wel iedereen. Adrianne Pieczonka zal in die voorstelling Amelia zingen, Marcello Giordani is Gabriele Adorno en James Morris zingt Fiesco, terwijl James Levine dirigeert.

Hamlet (27 maart) is ook geen echt repertoirestuk en de productie van Patrice Caurier & Moshe Leiser is ook niet echt nieuw. Die heeft eerder al verschillende Europese operahuizen afgedweild (zoals Covent Garden en het Liceu) en is ook beschikbaar op DVD. Ook de protagonisten zijn ongewijzigd gebleven met Simon Keenlyside als Hamlet en Natalie Dessay als Ophélie. Louis Langrée dirigeert. Op 1 mei staat er wel een nieuwe productie van Mary Zimmerman op het programma met Rossini's Armida. Renée Fleming zal de titelpartij zingen en krijgt weerwerk van een duizelingwekkende reeks tenoren: Lawrence Brownlee, Bruce Ford, José Manuel Zapata, Barry Banks en Kobie van Rensburg.

Het seizoen begint echter op 10 oktober met een nieuwe Tosca in een regie van Luc Bondy. Karita Mattila is Tosca en Marcelo Alvarez zingt Cavaradossi. Op 24 oktober spelen ze Aida in een oude productie uit 1988 van Sonja Frisell. De zangers zijn Violeta Urmana (Aida), Johan Botha (Radamès), Dolora Zajick (Amneris) en Carlo Guelfi (Amonasro). De Zeffirelli-productie van Turandot op 7 november is nog een jaar ouder. Maria Guleghina zal Turandot zingen. En toen Nathaniel Merrills productie van Der Rosenkavalier in première ging, was ik zelfs nog niet geboren... Toen zong Christa Ludwig de titelpartij; op 9 januari 2010 zal die rol door Susan Graham gezongen worden. Verder zal Christine Schäfer Sophie zingen, wordt de Marschallin door Renée Fleming vertolkt en krijgt Baron Ochs de gigantische stem van Kristinn Sigmundsson mee.

Tenslotte zijn er ook nog twee nieuwe producties. Op 19 december krijgen we Les contes d'Hoffmann te zien met (misschien) Rolando Villazón in de rol van Hoffmann. Maar de echte redenen om naar die voorstelling te gaan, zijn René Pape als de vier duivels en Elina Garanca als Nicklausse. Op 16 januari dirigeert Yannick Nézet-Séguin Carmen met Angela Gheorghiu en Roberto Alagna.

Het volledige programma van de Met met alle details zijn na te lezen in hun persbericht.

Publicatie: woensdag 11 februari 2009 @ 19:54
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen