ti guarda dal Grande Inquisitor

Yvonne, princesse de Bourgogne in Parijs

Philippe Boesmans heeft weer een opera geproduceerd, Yvonne, princesse de Bourgogne naar het gelijknamig stuk van Witold Gombrowicz. Voor de verandering is het er een geworden op een Franstalig libretto. Net zoals bij Wintermärchen en Julie was Luc Bondy de librettist én de regisseur. Sylvain Cambreling dirigeerde het Klangforum Wien. Gisteren zag ik de 'dernière' in Palais Garnier.

FotoYvonne, princesse de Bourgogne is een tragi-komische opera in vier bedrijven van elke ongeveer een half uur. Het lelijke meisje Yvonne komt terecht aan het koninklijke hof van Bourgogne, waar Le Prince Philippe met haar wil trouwen. Wat begon als een grap loopt tragisch af als het volledige hof Yvonne vermoordt, nadat de prins een zekere Isabelle als nieuwe verloofde uitgekozen heeft.

Boesmans zat met het probleem hoe hij de lelijkheid van Yvonne moest uitdrukken. Moest ze lelijke muziek krijgen of gewoon lelijk zingen ? Uiteindelijk maakt hij van Yvonne een bijna-stomme rol. Dat is tegelijkertijd eenvoudig en geniaal. De rol van Yvonne wordt daardoor nog ondoorgrondelijker. Is ze een simpele van geest ? Is ze autistisch ? Of is ze gewoon een meisje dat dichtklapt als ze in een wereld terecht komt waarvoor ze niet opgevoed werd. Het is tekenend dat een van de weinige woorden die ze in het tweede bedrijf met aandrang herhaalt "un cercle" is. Uit welke cirkel probeert ze los te breken ?

Aan dat hof is er anderzijds ook wel een en ander loos. De konigin - overtuigend neergezet door Mireille Delunsch - ziet er wel koninklijk uit in haar blauwe gewaad en met haar kroontje... maar de koning, Le Roi Ignace alias de bas Paul Gay, is knettergek. In het eerste bedrijf loopt hij rond in een roodlederen trainingspak en tuurt door een verrekijker naar de zonsondergang, waarmee de opera begint... schoonheid als contrast met de lelijkheid van Yvonne. In het tweede deel van de opera paradeert hij rond in een kort boksersbroekje en met zijn wapperende cape waant hij zich een of andere superheld.

De Duitse actrice Dörte Lyssewski speelde Yvonne. Bij momenten leek zij nog de meest normale van de hele bende, die niets anders doet dan met haar lachen. Als ze in de laatste scène in een lang wit kleed en met spierwit gelaat de trap afkomt als een Lucia, dan straalt ze zelfs... nog niet wetend dat ze haar dood tegemoetgaat. In Le Prince Philippe was een glansrol weggelegd voor Yann Beuron. Zijn mooie tenor is een model voor elke tenor die Frans wil zingen omwille van zijn elegant stijlgevoel en perfecte uitspraak.

De muziek van Philippe Boesmans is redelijk licht georkestreerd en op dat vlak sluit Yvonne, princesse de Bourgogne eerder aan bij Julie. Percussie en ijle violen wisselen elkaar af. Op bepaalde momenten weerklinkt cabaretmuziek of zelfs flarden van 18de-eeuwse hofmuziek. Wie echt nieuwsgierig is hoe een en ander klinkt, kan op 18 april afstemmen op France Musique... of wachten tot deze productie naar Brussel komt, aangezien het een co-productie is met de Munt.

Publicatie: zondag 8 februari 2009 @ 23:02
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen