ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Zauberflöte op de RuhrTriennale

In de Jahrhunderthalle werd, afwisselend met St-François d'Assise ook Mozarts Die Zauberflöte opgevoerd. Deze opera is een echt repertoire-stuk, maar La Fura dels Baus staat garant voor een eigenzinnige aanpak van de opera.

De meest ingrijpende aanpassing was de volledige liquidatie van alle dialogen. In de plaats daarvan werden gedichten van Rafael Argullol door de luidsprekers gestuurd. Sommige woorden uit deze gedichten worden ook nog eens op de wanden geprojecteerd. De teksten zijn weliswaar vaag verbonden met de originele dialogen, maar slagen er toch niet in om het verhaal op een coherente manier te vertellen (wat waarschijnlijk ook niet de bedoeling was). Zonder de dialogen verandert ook heel het karakter van de opera. Vooral Papageno is hiervan het slachtoffer omdat heel zijn wezen tot uiting komt in zijn dialogen met Tamino, Pamina, de "oude" Papagena, ... Wat overblijft is een kleurloze postkaart.

Het scenebeeld bestaat uit grote opblaasbare matrassen die door 24 "dansers" gemanipuleerd worden tot telkens een ander decor. Het is een interessante oplossing voor snelle scenewisselingen. Dan zijn er ook nog een paar schitterende vondsten, zoals de scene Pamina-Monostatos-Papageno die zich afspeelt in een "ballenbad". Anderzijds zijn er ook minder geslaagde ideeën... Pamina die de doos, van waarin Sarastro zijn aria "In diesen heil'gen Hallen" zingt, doorsteekt met zwaarden als de klassieke goocheltruuk, is bijvoorbeeld volledig naast de kwestie.

Foto

Bij de zangers sprong vooral Genia Kühmeier eruit. Zij zingt een hemels mooie Pamina. Haar grote aria "Ach, ich fühl's" - die ze zingt terwijl ze in zo'n matras zit - is een toonbeeld van hoe de dramatiek in die aria uitgedrukt kan worden, zonder de Mozartlijn geweld aan te doen. Op een vergelijkbaar niveau staat Matthias Klink als Tamino.

Papageno werd gezongen door Christian Gerhaher. Tot nu toe had ik hem enkel gehoord in liedrecitals, waar hij uitblinkt in fysiek statische vertolkingen. Als Papageno is er niet veel verschil: hij is en blijft een houten klaas. Het was daarom ook geen best idee om hem zijn vogelfluitje af te nemen en dat te vervangen door een Elvis-achtige "hip shake". Vocaal komt hij ook zwak over, omdat zijn stem nauwelijks projecteert.

De Sarastro van Kwangchul Youn en de Königin der Nacht van Erika Miklosa waren verdienstelijk, maar ook niet meer. Kwangchul Youn heeft niet voldoende stem in de diepte; Erika Miklosa had dan weer problemen om de recitatief-inleidingen tot een goed einde te brengen.

Publicatie: dinsdag 16 september 2003 @ 19:27
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen