ti guarda dal Grande Inquisitor

Béatrice et Bénédict in Parijs

Het hoeft niet altijd Damnation of Troyens te zijn. Een concertante opvoering van Béatrice et Bénédict in het Théâtre des Champs-Elysées is altijd weer een aangename herontdekking... zeker als Berlioziaan van het eerste uur Sir Colin Davis voor het orkest, in dit geval het Orchestre National de France, staat. En zeker als de vocale bezetting ook in de buurt van de perfectie komt.

Foto

Maar het is in de eerste plaats Sir Colin Davis die meeste lof toegezwaaid moet krijgen. Meteen vanaf het begin grijpt hij de aandacht met een spannende en verfijnde uitvoering van de ouverture. Tijdens de nocturne op het einde van het eerste bedrijf - het duet van Ursule en Héro "Vous soupirez, Madame" - gaat het licht op het podium langzaam uit, perfect synchroon met de inslapende orkestmuziek. Ik heb het gevoel dat deze opera van Berlioz wat ondergewaardeerd wordt. Naast dat duet zitten er nog tal van pareltjes in de partituur. Het vrouwentrio van Béatrice, Héro en Ursule "Je vais d'un coeur aimant" is van een onaardse schoonheid en verfijning waar zelfs het Rosenkavalier-trio niet aan kan tippen...

Joyce DiDonato, de Béatrice van de avond, lijkt ook onder de indruk van Sir Colin, getuige haar bijdrage op haar blog. Ze moet echter niet voor hem onderdoen. Haar Béatrice ademt natuurlijkheid uit en in de gesproken dialogen creëert ze een geloofwaardige Béatrice, die probeert 'cool' te blijven om haar liefde voor Bénédict niet toe te geven. Op vocaal vlak lijkt ze de evidente erfgename van Susan Graham te worden in dit repertoire. Tijdens haar grote aria "Dieu, que viens-je d'entendre ... Il m'en souvient" zat iedereen vastgenageld in zijn zetel (en dat was niet enkel het gevolg van de kabouterzeteltjes die ze in the TCE hebben).

Bénédict heeft met "Ah! je vais l'aimer" de bekendste aria uit deze opera. De lichte tenor van Charles Workman heeft de nodige kracht om de verliefde strijder uit te beelden en zeilt moeiteloos doorheen zijn partituur. De rest van de bezetting is volledig afkomstig uit Frankrijk. Bij de kleinere rolletjes herkennen we Jean-François Lapointe als Claudio en Nicolas Cavallier als Don Pedro. Héro is de tegenhanger van Béatrice. Nathalie Manfrino zong Héro's openingsaria "Je vais le voir" met weinig impact, maar haar stem bloeit verder open naarmate de avond vorderde, alhoewel ze een vrij generieke klank heeft.

De kapelmeester Somarone werd gezongen door Jean-Philippe Lafont, die voor de hilarische noot moet zorgen. Tijdens de repetitie van zijn "chef d'oeuvre" haalt hij Sir Colin Davis weg van voor het orkest, breekt zijn dirigeerstokje en dirigeert dan zelf een rammelende repetitie. Zijn improvisatie van "Le vin de Syracuse" is totaal overdreven. De aria van Béatrice die daarna komt, zorgt voor een des te groter contrast.

De interactie tussen de zangers en het koor, vooral tijdens de dialogen, zorgde ervoor dat ik op geen enkel moment spijt had dat het "maar" een concertante opvoering was...

Publicatie: zondag 8 februari 2009 @ 9:59
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
0 opmerkingen

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen