ti guarda dal Grande Inquisitor

Kehraus um St. Stephan in Wenen

Kehraus um St. Stephan kan nog best als een rariteit omschreven worden... in alle betekenissen van het woord. Ernst Krenek componeerde deze opera - of eigenlijk een "Satire mit Musik" - in 1930 maar hij heeft tot 1990 moeten wachten op de eerste uitvoering. Afgelopen zomer was er een voorstelling tijdens de Bregenzer Festspiele. Deze productie beleefde gisteren haar première in de Wiener Volksoper.

FotoDe opera speelt zich af eind 1918 in Wenen. De Eerste Wereldoorlog is voorbij, de Habsburgse monarchie en adel is haar macht kwijt, Oostenrijk is op zoek naar een nieuwe identiteit, de aanzet voor de economische crisis is gegeven. Dat is de achtergrond waartegen de opera zich afspeelt.

De personnages zijn allemaal karikaturen die op een of andere manier hun plaats in de nieuwe maatschappij proberen te vinden. Othmar Brandstetter, een ex-officier van het Oostenrijks leger, probeert zelfmoord te plegen. Hij wordt echter gered door Sebastian Kundrather, een Weense wijnbouwer die probeert verder te leven zoals vroeger. Zijn twee kinderen proberen op hun eigen manier geld te verdienen: de opportunistische Ferdinand door zich voor allerlei politieke partijen in te zetten, Maria door erotische foto's van zichzelf te verkopen, ze wil ook "Miss Vienna" worden. Alfred Koppreiter, een andere ex-officier, wordt een industrieel, daarbij gesponsord door enerzijds de Duitse geldschieter Kabulke en anderzijds Elisabeth, de vroegere gravin Torregiani (Alfred en Othmar zijn daarenboven amoureuze rivalen die naar haar hand dingen). Moritz Fekete vertegenwoordigt als journalist de macht van de pers.

De voorstelling is redelijk moeilijk te volgen bij een eerste kennismaking. De opera bestaat niet alleen uit een hele reeks scènes - 19 in totaal - maar sommigen zingen ook nog eens in het Weens dialect. De muziek van Krenek is een mozaïek van allerlei stijlen. Er zijn jazz- en operette-invloeden, soms klinkt het als Kurt Weill en er zit zelfs een fuga en een Ländler in. Op het einde van het eerste bedrijf zit er zowaar een Schrammel-orkestje op het podium.

De regisseur Michael Scheidl voorziet een eenvoudig eenheidsdecor zodat snelle scène-overgangen mogelijk zijn. Hij houdt het allemaal heel leesbaar en duidelijk. Hij voegt wel een verpersoonlijking van de Dood toe, die op regelmatige tijdstippen - zoals bij de zelfmoord van Othmar, of bij de moord op Fekete - opduikt.

De hele bezetting vormt een homogeen ensemble met geen echt zwakke elementen en een paar positieve uitschieters. De wijnboer Sebastian, Albert Pesendorfer, heeft een mooie Baron-Ochs-achtige stem. Sebastian Holecek (Alfred) zingt met een grote kloeke baritonstem. Roman Sadnik komt af en toe wat schreeuwerig over als Othmar. Elisabeth Flechl is een degelijke gravin. En in de figuur van Moritz Fekete herkennen we een oude bekende uit de Vlaamse Opera... Michael Kraus. Lars Woldt maakt van Kabulke een groteske buffo-figuur.

Publicatie: zondag 25 januari 2009 @ 16:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen