ti guarda dal Grande Inquisitor

Saint-François d'Assise op de RuhrTriennale

Gerard Mortier heeft iets met Saint-François d'Assise. Een paar jaar geleden stond het op het programma van de Salzburger Festspiele (in een regie van Peter Sellars). Nu hij intendant is van de RuhrTriennale, is Messiaens opera weer te beleven in de Jahrhunderthalle in Bochum. En als hij in 2005 muziekdirecteur van de Parijse opera wordt, wil hij het seizoen daar ook openen met deze opera.

De Jahrhunderthalle is een stuk industriële archeologie, die dateert uit de periode toen in het Ruhr-gebied nog steenkool naar boven gehaald werd. Deze fabriekshal werd heringericht als operazaal. De inkomhal is weliswaar volledig nieuw aangebouwd, maar de zaal zelf verkeerd nog altijd in een vervallen toestand. Op metalen stellingen is een tribune gebouwd voor het publiek. Aan het plafond werden dan nog wat reflectoren opgehangen, en men heeft bijna de illusie dat men in een concertzaal zit. Met veel fantasie ziet het er ook zo uit... maar akoestisch blijft er nog veel te wensen over.

Foto

In deze gigantische ruimte "installeerden" (in het programmaboek wordt het een installatie genoemd, en geen regie) Ilya en Emilia Kabokov hun visie op Saint-François. Het orkest staat centraal opgesteld, met errond een pad van metalen roosters. Daarboven hangt een gigantische koepel, die verwijst naar de koepel van een basiliek. De verschillende facetten van de koepel kunnen allerlei kleuren aannemen, wat voor indrukwekkende lichteffecten zorgt, zonder echt spectaculair te worden. En rechts op het podium staat een metalen vogelkooi waarin zes witte duiven zitten.

De bezetting wordt aangevoerd door José van Dam. Maar spijtig genoeg was hij tijdens de repetities geveld door een virale infectie en was hij nog niet voldoende hersteld om de premiere te kunnen zingen.

Ene Philippe Fourcade had dan de ondankbare taak om de verwachtingen van het publiek in te lossen. Hij is uiteraard een andere Franciscus dan José van Dam. Zijn stem is bijvoorbeeld veel lichter van timbre en hij heeft ook niet het charisma van José van Dam. Hierdoor werd hij wel een bescheidener Franciscus die veel dichter bij de andere monniken lijkt te staan. De grootte van de zaal speelde hem soms ook parten, maar desalniettemin zette hij een verdienstelijke Franciscus op de scene.

De verhouding tot Frère Léon, die gezongen werd door Stéphane Degout zou waarschijnlijk beter in balans geweest zijn met Van Dam. Stéphane Degout heeft ook een rijke bariton die de stem van Philippe Fourcade soms overtroeft.

Heel mooi was de engel van Heidi Grant Murphy. Ze heeft een nogal lichte stem, die het etherische van de rol goed doet uitkomen. Alleen Kenneth Riegel viel wat uit de toon. Voor de rol van de melaatse is een mooi stem misschien geen vereiste, maar enige zin voor het Franse idioom had niet misstaan.

Publicatie: maandag 15 september 2003 @ 22:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen