ti guarda dal Grande Inquisitor

La rondine in Kinepolis

De eerste operavoorstelling van het jaar speelde zich weer in Kinepolis af, met Puccini's "Traviata-meets-Fledermaus" La rondine, rechtstreeks vanuit de New Yorkse MET met Marco Armiliato in de orkestbak. De productie was die van Nicolas Joël uit Toulouse, die een paar jaar geleden ook in Le Châtelet te zien was.

Foto

In tegenstelling tot de voorstelling in Parijs waren de Alagna's er deze keer wel. Angela Gheorghiu en Roberto Alagna zijn sterke verdedigers van het werk, alhoewel ze tijdens de pauze niet overtuigend konden uitleggen waarom. Maar hij heeft de typische Pucciniklank, waarin allerlei gelijkenissen met andere Puccini-opera's te horen zijn.

Angela Gheorghiu werd aangekondigd als zijnde ziek. Van die ziekte was niet echt veel te horen. Je zag haar wel moeite doen om Che il bel sogno di Doretta goed gezongen te krijgen, waar ze wonderwel in slaagde. Deze aria is uiteraard het bekendste stuk uit de hele opera en daana leek er een last weg te vallen en zong ze voor de rest een mooie Magda. Tijdens de pauze had ze zelfs nog tijd om een tijdje met Renée Fleming te babbelen.

Ik was minder tevreden met de Ruggero van Roberto Alagna. Ik heb sowieso altijd problemen met zijn gebrek aan stijl als hij Puccini zingt... maar als zelfs Pappano hem niet kan overtuigen (zoals hij ooit in een interview toegaf) om portamenti te zingen, dan zal het wel altijd hopeloos blijven. Alhoewel, in het derde bedrijf begon hij toch enige sporen van Puccini-stijl te vertonen.

Lisette Oropesa was een leuke Lisette en, net zoals in Parijs, was Marius Brenciu weer een elegante Prunier. Samuel Ramey moet ondertussen genoegen nemen met kleinere rollen zoals Rambaldo. Aangezien hij zijn vibrato totaal niet meer onder controle heeft, is dat waarschijnlijk het beste alternatief voor hem...

De doorstraling verliep weer vlekkeloos, alleen stonden de luidsprekers weer veel te luid, waardoor veel eventuele nuances verloren gingen.

Publicatie: zondag 11 januari 2009 @ 9:21
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen