ti guarda dal Grande Inquisitor

Kate Royal en Christine Rice in Brussel

Felicity Lott en Ann Murray zijn de ongekroonde koningingen van de liedduo's. De sopraan Kate Royal en de mezzo Christine Rice behoren tot de jongere generatie en doen schuchtere pogingen om in de voetsporen te treden van hun illustere landgenoten. Gisteren gaven ze, samen met Roger Vignoles, zo'n duettenrecital in het Brussels Conservatorium dat vooral interessant was omwille van de programmakeuze met liederen die we maar zelden horen.

Foto

Ze beschikken nog niet over de flair en de naturel van Flott en Murray, wat misschien de reden is waarom ze hun programma redelijk serieus hielden... dus geen Flanders & Swann of cabaret songs. Het meest frivool waren nog de Rossini-liederen uit Les soirées musicales waarmee ze avond afsloten. Maar de rest van het programma is erg vergelijkbaar met wat meestal op duorecitals te horen is, met duetten van Mendelssohn en Brahms (voor een duet van Schumann, Sommerruh, moesten we wachten tot de bisnummers) en Franstalige duetten van Gounod en Chausson.

Ze zongen ook een paar sololiederen, zodat de kwaliteiten van de twee zangeressen ook individueel te horen waren. In het geval van Kate Royal zijn die kwaliteiten redelijk beperkt. Mendelssohns Pagenlied had wel het nodige Cherubino-karakter, maar ze acteerde een en ander iets teveel uit. Mendelssohns beroemdste lied, Auf Flügeln des Gesanges, zong ze met weinig poëtische inleving. Haar stem vind ik op zich ook weinig boeiend met een hoogte die losgekoppeld lijkt van de rest. Ik weet niet of ze me een hele avond met een solorecital zou kunnen boeien.

Christine Rice is uiteraard bekend van haar heroïsche Handelvertolkingen in de Vlaamse Opera. Technisch zit haar stem ook een stuk steviger in elkaar, waardoor Rossini's L'invito een indrukwekkend hoogtepunt was. In haar solo-Mendelssohn, Venezianisches Gondellied, schitterde ze dan weer dankzij haar sensueel donker timbre... ondanks het feit dat het eigenlijk een "mannenlied" is.

Publicatie: vrijdag 9 januari 2009 @ 18:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen