ti guarda dal Grande Inquisitor

Messiah in deSingel

Handels Messiah kan in principe op elk moment van het jaar uitgevoerd worden, maar omwille van het kerstverhaal tijdens het eerste deel krijgen we het meestal in deze periode te horen. Gisteren gebeurde dat in deSingel. Net zoals vier jaar geleden dirigeerde Daniel Reuss de Akademie fr Alte Musik Berlin, het koor was deze keer Cappella Amsterdam.

Marianne Beate Kielland zong vier jaar geleden ook de altpartij. Haar stem is nog altijd piepklein en vibratoloos, enkel in de hoogte klinkt ze wat groter. Het lijkt alsof ze haar noten uitademt in plaats van ze echt te zingen. Je merkt wel dat ze moeite doet om betekenis aan de tekst te geven, maar ze loopt constant tegen haar technische grenzen. "O thou that tellest good tidings to Zion" werd tot vervelens toe uitgerokken. Haar manier van zingen leek aanvankelijk redelijk te passen bij "He was despised", maar het is een oppervlakkige schoonheid waar Christus' pijn niet uitkwam.

De sopraan Rebecca Evans presteert een stuk beter. Haar stem projecteert goed en ze zingt met een duidelijke uitspraak. De lange reeks recitatieven die leiden tot "Rejoice greatly", werden verlevendigd met subtiele kleuren. Ze zong een propere "I know that my redeemer liveth", maar er ging weinig inleving van uit, waardoor ze me niet kon ontroeren. De twee mannelijke solisten deden dat wel.

In de eerste plaats was er Thomas Walker, die als een volleerde Evangelist de tenorpartij zong met de nodige dramatiek. De lange lijnen van "Ev'ry valley" zong hij met het grootste gemak, inclusief wat genterpoleerde hoge noten en zelfs een triller. Het arioso "Behold, and see" was ontroerend mooi, waarna hij "But Thou didst not leave" zonder veel spektakel maar met des te meer eenvoud uitvoerde.

Hij werd echter nog overtroffen door Roderick Williams. Zijn technische stembeheersing is verbluffend. Hij opent gewoon zijn mond en zonder een spier te vertrekken, beginnen prachtig diep resonante basklanken te stromen over een ongelooflijk breed dynamisch spectrum. Het meest indrukwekkend was zijn laatste aria. Hij begon het recitatief "Behold, I tell you a mystery" piano en bouwde dat via een lang uitgerokken crescendo op tot forte, gevolgd door een schitterende "The trumpet shall sound". Daaraan koppelt hij ook nog eens intelligente tekstinterpretatie. In zijn bio staat dat hij ook regelmatig liedrecitals zingt... en dat zou ik wel eens willen horen.

Publicatie: zondag 14 december 2008 @ 20:16
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

En van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Thtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Thtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen