ti guarda dal Grande Inquisitor

Werner Güra in Amsterdam

Eergisteren gaven tenor Werner Güra en pianist Christoph Berner een liedrecital in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Ik was nog nooit in die Kleine Zaal geweest en het blijkt een ideale locatie te zijn qua grootte voor dit soort recitals. Maar dat neemt niet weg dat het Amsterdams publiek minstens evenveel hoest, kucht en rochelt tussen de liederen als het gemiddelde PSK-publiek.

Güra en Berner brachten een verrassend programma met enkel Mozart. Dat is verrassend omdat Mozart niet echt bekend staat als een groot liedcomponist (op een paar geniale meesterwerkjes na). Om daar een hele avond mee te boeien, is een hele uitdaging.

De eerste oplossing om voor afwisseling te zorgen, bestond erin om de liederen een paar keer te onderbreken voor pianowerken. Zo kon Christoph Berner een paar keer solo schitteren. Dat schitteren gebeurde vooral in de Variaties op 'Mio caro Adone'. Anderzijds was zijn uitvoering van de Gigue in G, KV 574, vooral op virtuositeit gericht en minder op verfijning.

De andere oplossing is Werner Güra. In dit repertoire blijkt overduidelijk dat hij in de eerste plaats een Mozart-tenor is. Zijn elegantie en stijlgevoel zijn altijd aanwezig. Dat combineert hij met een uitgebreid palet aan expressiemogelijkheden. Een van de mooiste (en ontroerendste) momenten was Das Lied der Trennung, waarbij het slot van elke strofe - "Vergisst Luisa mich" - telkens iets pijnlijker werd. Mozart heeft een groot deel van zijn liederen in de strofische vorm getoonzet en om die liederen boeiend te houden, is een eerste-klas-zanger nodig. Met een lied als Die betrogene Welt bewijst Werner Güra dat hij dat kan.

Liederen die ik als Mozarts meesterwerkjes beschouw, zijn Das Veilchen en vooral Abendempfindung. Het zijn twee liederen die in stilte eindigen. Werner Güra schrikt er niet voor terug om het deel voor de pauze en het deel na de pauze respectievelijk met deze liederen te beëindigen. Het zou gemakkelijk verdiend applaus zijn om met een van de uitbundigere liederen te eindigen. Maar zijn meesterschap is voldoende om een leuk recital op deze manier af te ronden.

Publicatie: donderdag 4 december 2008 @ 11:46
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen