ti guarda dal Grande Inquisitor

Idomeneo in het PSK

René Jacobs was gisteren weer in het PSK voor zijn volgende Mozartaflevering. Deze keer stond Mozarts Idomeneo op het programma met het Freiburger Barockorchester en het RIAS Kammerchor.

Tien jaar geleden was Richard Croft al een indrukwekkende Idomeneo in de Vlaamse Opera. Vandaag ligt deze rol nog altijd goed in zijn stem, alhoewel hij wat traag op gang kwam. Maar hij piekte op het goede moment, bij "Fuor del mar". De rest van de avond ging hij op datzelfde élan verder. Het was wel vreemd dat hij - als enige - zich zo vastklampte aan zijn partituur. De andere tenorpartij, die van Arbace, is iets kleiner en werd gezongen door Kenneth Tarver. We hebben al mooie dingen van hem gehoord in het PSK, maar zijn stem begint wat aan glans te verliezen.

Ik had hoge verwachtingen voor Bernarda Fink, zeker na haar fenomenale Sesto een paar jaar geleden. Haar Idamante was echter redelijk teruggehouden en ging nooit echt onder mijn huid zitten. Het was zeker niet rampzalig, maar toch niet van het niveau dat we van haar gewoon zijn. Rampzalig is het trefwoord dat wel van toepassing is op de Elettra van Alexandrina Pendatchanska, een vertolking die best zo snel mogelijk vergeten wordt... maar ze had wel een schoon kleed aan. De mooiste vrouwenstem was die van Sunhae Im, die een jeugdige Ilia liet horen. Het klinkt allemaal wel mooi en schattig maar ze is nog altijd een soubrette, terwijl Ilia een Trojaanse prinses is, die een iets ruimere stem nodig heeft.

Publicatie: vrijdag 28 november 2008 @ 20:33
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen