ti guarda dal Grande Inquisitor

Simon Keenlyside in de Munt

Het is al van 2000 geleden dat Simon Keenlyside nog eens een liedrecital gegeven heeft in de Munt. Ik was daar indertijd niet echt van onder de indruk en vond hem maar een matige liedzanger (in tegenstelling tot zijn kunnen als operazanger). Ondertussen is hij al een stuk verbeterd, maar in het liedrecital dat hij vandaag in de Munt gaf, kon hij mij toch nooit echt ontroeren.

De liederen van Fauré die hij uitgekozen heeft, waren sowieso al niet van het aangrijpende soort. Mandoline was een leuke opener, Fleur jetée werd een grootse opera-aria (zij het met een krakende noot op het einde). En sourdine was heel mooi met een schitterend gebruik van voix mixte, net zoals het verfijnde Notre amour. Vaak was het echter Malcolm Martineau die het meest opviel, zoals met een onwezenlijk ijle uitvoering van Madrigale. Van Le papillon et la fleur maakte hij dan weer pure Franse salonmuziek.

Ik was meer mee met de uitvoering van Histoires naturelles. Zoals bekend, zijn het prozastukjes die Ravel geniaal op muziek gezet heeft. Simon Keenlyside hield me constant in de ban met zijn vertelling, vooral bij Le grillon zat ik op het puntje van mijn stoel. Maar ook hier weer was het Martineau die de pauw liet krijsen... het water waar de zwaan over glijdt, laat sprankelen... of het gevecht in het kippenhok volop laat uitbarsten.

Na de pauze schakelden ze over op Schumann en diens Dichterliebe. Het is vaak indrukwekkend wat Keenlyside allemaal doet, maar hij heeft me nooit geraakt. Daarvoor was zijn globale interpretatie te agressief naar mijn smaak. De gedichten van Heine beginnen vaak met rozengeur en manenschijn, maar op het einde komt er altijd een doorn of een wolk voorbij. Dat subtiele balanceren tussen twee uitersten, was in deze Dichterliebe te vaak afwezig... met een overwegende aanwezigheid van de doornen en wolken.

Desalniettemin waren er toch een paar interessante momenten. Een daarvan was Im Rhein, im heiligen Strome waarbij hij met zoete liefde over het schijnbare evenbeeld van zijn geliefde in de Keulse Dom zingt, om dan met bijna roepende stem het lied te besluiten. Dat verscheurde hart komt ook terug in Ich grolle nicht, maar daar is het Martineau die de emoties laat oplopen. En meteen daarna komt een ragfijn Und wüßten's die Blumen.

Het uitzinnige publiek - er zaten blijkbaar een paar fans in de zaal - liet ze nog een paar keer terugkeren voor bisnummers. Als eerste was dat het Schwanengesang-Ständchen, gevolgd door twee Mörike-Lieder die hij vlak na elkaar zong, met als eerste het delicate Auf eine Christblume II. Daarna vatten ze de hele Fliegende Holländer samen in de paar minuten van Lied vom Winde. Het nadeel van deze iets minder bekende Wolf-liederen is dat het een efficiënte manier is om het publiek de zaal uit te jagen. Er lag nog een vierde bisnummer klaar op de piano, maar dat hebben we niet meer te horen gekregen.

Het recital werd opgenomen en zal op 29 december 2008 uitgezonden worden op klara.

Publicatie: maandag 24 november 2008 @ 23:15
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen