ti guarda dal Grande Inquisitor

Caroline Melzer in deSingel

Na verschillende jaren, begint de reeks "jonge liedduo's" van deSingel stilaan een traditie te worden. Gisteren waren de sopraan Caroline Melzer en pianiste Anette Fischer-Lichdi weer van de partij.

FotoBijna drie jaar geleden gaven ze ook al een liedrecital, met een relatief traditioneel Duits programma. Deze keer gingen ze een iets experimentelere toer op. Prokofiev is niet echt bekend als liedcomponist en net daarom is het interessant om eens iets van zijn hand te horen. De Vijf liederen Opus 27, naar gedichten van Anna Akhmatova, openden het recital. Ik kan niet zeggen dat ik er kapot van was. Die vijf korte liederen waren echter de intro voor een repertoire-stuk, Schumanns Frauenliebe und -leben.

Ik had hoge verwachtingen voor Meltzers interpretatie, maar ze loste die niet helemaal in. De eerste helft van de cyclus klonk haar stem niet erg helder, maar dat betekent niet dat ze niet over haar interpretatie nagedacht zou hebben. De twijfel van de jonge vrouw die verliefd wordt, drukt ze goed uit. In die zin is het dan ook niet verwonderlijk dat Er, der Herrlichste von allen niet overloopt van passionele extase. Het is wachten tot Süßer Freund voor het eerste ontroerende moment. Haar emoties zijn ook letterlijk van haar gezicht af te lezen. Soms stoort het omdat het overdreven overkomt. Maar dat is misschien ook het gevolg van het feit dat het publiek op het podium - en dus praktisch op haar schoot - zat. Die visuele expressie is ook niet echt nodig, want ze beschikt over een degelijke technische bagage die haar nooit voor problemen stelt, getuige het pijnlijk traag tempo waarmee ze Nun hasst du mir den ersten Schmerz getan zong.

Na de pauze kwam er een wereldcreatie. Stefan Heucke heeft Sieben Lieder vom Tod getoonzet op gedichten van Hertha Kräftner. Kräftner verloor haar vader op het einde van de tweede wereldoorlog en pleegde enkele jaren later zelfmoord, amper 23 jaar oud. Het zal dan ook niet verbazen dat de teksten die ze schreef, doortrokken zijn van de dood. De teksten die Heucke gekozen heeft, zijn eerder prozateksten die soms enigszins banaal overkomen. Zijn muziek is echter verrassend melodieus. En ook de pianopartij is interessant. Door haar illustratief karakter, doet ze zelfs Schubertiaans aan. Ligt het trouwens aan mijn verbeelding of zou de pianobegeleiding van Auf den Tod eines Dichters, al dan niet bewust, geïnspireerd geweest zijn op Schuberts Im Dorfe uit Winterreise ?

Ze sloten het recital af met een selectie Franse liederen van Albert Roussel, die wat verlichting moesten brengen na het zwaarwichtige doodsthema. Volgende week doet een jonge bariton zijn bijdrage aan de reeks "jonge liedduo's".

Publicatie: donderdag 20 november 2008 @ 18:42
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen