ti guarda dal Grande Inquisitor

Christian Gerhaher in de Munt

De bariton Christian Gerhaher gaf twee jaar geleden al een gesmaakt recital in deSingel en na een zwakkere doortocht in het PSK begin dit jaar, maakte hij gisteren zijn Muntdebuut met een liedrecital samen met Gerold Huber. Het werd een grotendeels Duits programma waarin hij zichzelf overtrof.

Foto

Het recital begon en eindigde met een liedcyclus, al waren het twee liedcycli die niet echt tot mijn favorieten behoren. Beethovens An die ferne Geliebte is altijd wel leuk om te horen, maar het komt vaak nogal oppervlakkig en gekunsteld over. Maar wat Gerhaher er gisteren van maakte was grote kunst. Vanaf de eerste strofe was de melancholie en Sehnsucht tastbaar. Zijn tekstexpressie, zijn kleine pauzetjes links en rechts en zijn glasheldere uitspraak zijn maar enkele elementen die zijn vertolking naar grote hoogtes stuwden. Als hij in Wo die Berge so blau aarzelend een aantal keren "mŲchte ich sein" herhaalt, is hij ontroerend in elke lettergreep.

Vlak voor de pauze keerde hij nog even terug naar Beethoven met Adelaide. Het is een lied dat in mijn geheugen gegraveerd is door de onsterfelijke vertolking van Fritz Wunderlich. Het is moeilijk om met Wunderlich te concurreren... maar in het geval van Gerhaher wordt het een ťcht Lied met een breed emotioneel spectrum. Net daarvoor had hij vier Mozartliederen gezongen. Na zijn uitvoering van het eerste lied, Abendempfindung, was ik volledig van de kaart en herinner me zelfs niet meer hoe hij de drie andere liederen gezongen heeft.

Als contrast tussen de Beethovencycli en de Mozartliederen plaatste hij het Opus 4, Vier liederen op Chinese gedichten, van de Tsjechische componist Pavel Haas, die deze liederen in Theresienstadt schreef. Ik vond ze niet bijster inspirerend. In het programmaboekje stond wel een korte omschrijving van de inhoud van elk lied, maar ik hoorde meestal weinig verband tussen die omschrijving en de muziek.

Na de pauze stond er een groot Mahlerblok op het programma, een selectie Wunderhorn-Lieder gevolgd door de Kindertotenlieder. Het had logischer geleken om de volgorde om te draaien zodat op een iets positievere noot kon geŽindigd worden. Maar het is praktisch onmogelijk om nog iets te zingen nŠ de Kindertotenlieder. Desalniettemin bouwde Gerhaher dit tweede deel van het recital logisch op. Na lichtere liederen als FrŁhlingsmorgen en AblŲsung im Sommer en via de ballade Rheinlegendchen kwam hij uit bij Phantasie. Dit lied kan misschien wel ironisch gezongen worden, maar Gerhaher neemt de "Liebesnot" van dit lied heel ernstig en letterlijk, waardoor de perfecte sfeer gecreŽerd was voor Kindertotenlieder. Het feit dat niemand de nood voelde om na het Wunderhorn-blok te applaudisseren, is een aanduiding van hoe het publiek mee was met zijn intense en meeslepende vertolking...

Na zijn Kindertotenlieder was alles gezegd wat er te zeggen viel. Uiteindelijk kwam er toch nog een bisnummer... Urlicht, een van de weinige liederen die niet uit de toon vallen na Mahlers meest donkere liedcyclus. Een uitstekende afsluiter voor een grote "Liederabend".

Publicatie: maandag 27 oktober 2008 @ 19:37
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dť liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist JoŽl Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreŽerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geŽxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in premiŤre.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prťgardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts ťťn werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreŽerd werd in een regie van JoŽl Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen