ti guarda dal Grande Inquisitor

La cenerentola in de Munt

Ik vind La cenerentola een van Rossini's beste komische opera's. De Munt heeft een geslaagde productie binnengehaald die ook al in Houston en Barcelona op de planken gestaan heeft.

Foto

Joan Font is de verantwoordelijke voor deze enscenering. Het is een kleurrijk stripverhaal met uitvergrote karikaturen geworden en zes muizen die voor een sprookjesachtige sfeer zorgen. Het is allemaal heel elegant en stijlvol gedaan zonder in flauwe slapstick te vervallen. Er is weliswaar maar één decor, maar door gebruik te maken van een ingenieuze belichting verandert het huis van Don Magnifico en zijn dochters in een klap in het stralende paleis van de prins.

De echte triomfator van deze voorstelling is echter de dirigent Marc Minkowski die een opmerkelijk intocht maakt in de Munt met zijn debuut in een Rossini-opera. De ouverture alleen al kreeg net geen staande ovatie. Zijn bezielende leiding brengt het Muntorkest tot nieuwe hoogtes waarbij de afwisseling van piano en forte, exploderende Rossini-crescendo's en een constante stuwing aanstekelijk werkt. Daarenboven past hij ook "Jacobsiaanse" methodes toe door een pianoforte mee te laten spelen met het orkest en onverwachte accenten te laten leggen. Het orkest leek ook plezier te beleven aan de voorstelling...

De Munt heeft twee alternerende bezettingen voorzien. Ik zag enkel de eerste bezetting met Silvia Tro Santafé in de titelrol. Ze is geen spectaculaire Angelina en houdt het eerder bescheiden. Dat neemt niet weg dat ze haar slotrondo met de nodige bravoure zong. Javier Camarena is een goede prins. In zijn grote scène "Si, ritrovarla io giuro" zingt hij de hoge do's met gemak en ik had zelfs de indruk dat hij er nog een paar extra-hoge noten bijgooide.

Lionel Lhote amuseert zich zichtbaar te pletter als Dandini. Zijn komische timing is perfect en ook vocaal komt zijn stevige bariton goed tot zijn recht, al is zijn coloratuurwerk niet altijd even accuraat. Donato di Stefano was een aanvaardbare Don Magnifico, maar ik was niet echt onder de indruk. Raffaella en Giorgia Milanesi zijn in werkelijkheid tweelingszussen. En dat lijkt ook de enige reden te zijn om hen als Clorinda en Tisbe te bezetten, alhoewel de regisseur met dat gegeven niets doet. Maar op vocaal vlak waren ze de zwakke schakel. Ugo Guagliardo was tenslotte een stijlvolle Alidoro.

Publicatie: vrijdag 17 oktober 2008 @ 9:00
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen