ti guarda dal Grande Inquisitor

De verkochte bruid in Parijs

Als je de seizoenen van de meeste operahuizen bekijkt, dan zou je haast geloven dat de Tsjechische opera begint en eindigt bij Janacek... op een of ander verloren gelopen Rusalka na. Componisten als Dvorak en Smetana hebben echter ook een hoop opera's geschreven, die we spijtig genoeg nooit horen. De Parijse Opera brengt nu Smetana's bekendste opera, Prodaná Nevesta (De verkochte bruid), in het repertoire van de Garnier met Jirí Belohlávek als de dirigent.

Foto

De opera handelt over twee halfbroers, Jenik en Vasek. Jenik is al een tijd het huis uit en is verliefd op Marenka. De huwelijksmakelaar Kecal probeert echter Vasek te koppelen aan Marenka. Door een list slaagt Jenik er toch in om met Marenka te trouwen... eind goed, al goed.

Gilbert Deflo heeft deze komische opera rechttoe rechtaan geënsceneerd in een decor met gestileerde huisjes. Op de achtergrond is het reuzenrad zichtbaar van de kermis die toevallig door het dorp trekt. De simpele Vasek zuigt nog altijd op zijn duim en Kecal blijkt ook een chauffeur te zijn. Dit alles wordt opgefleurd met een stevige scheut felle kleuren. De polka's werden vormgegeven door Micha van Hoecke, die onlangs nog Macbeth in Luik gechoreogisseerd heeft.

Het is weeral een hele tijd geleden dat ik Christiane Oelze nog eens gehoord heb. Haar stem is nog niet echt gegroeid, maar haar expressiemogelijkheden zijn nog altijd in overvloed aanwezig. Meteen in haar eerste aria, als ze vermoedt dat men haar wil uithuwelijken aan iemand anders dan Jenik, voel je haar verdriet. Later is ze dan weer speels als ze de spot drijft met Vasek. De vreugde in de slotscène, als ze met Jenik kan trouwen, spat van haar gezicht.

Jenik werd gezongen door Ales Briscein. Hij zingt met weinig vibrato en heeft een "typisch" Slavische klank. Ik weet niet of ik hem in bv. Italiaans repertoire zou willen horen, maar als Jenik is hij behoorlijk overtuigend. Zijn hoge noten klinken fantastisch en met zijn jeugdig uiterlijk kan hij ook in Marenka's geliefde doen geloven. Christoph Homberger is op dat vlak een stuk ouder, zijn stem klinkt ook niet mooi. Hij speelt wel op overtuigende wijze de stotterende Vasek als de dorpsidioot.

Naast Oelze is Franz Hawlata de enige bekendere naam in de bezetting. Hij heeft wel niet de echt lage noten voor Kecal, maar globaal genomen is hij een goede Kecal. Vooral in het duet met Jenik waarin die Marenka verkoopt aan "de zoon van Micha", is hij schitterend. Er is echter nog een bekende naam, die sommigen misschien zullen herkennen... Heinz Zednik zong het kleine rolletje van de circusdirecteur.

Met deze Smetana-opera heeft Gerard Mortier een voorzet gegeven. Ik hoop dat het andere intendanten inspireert om nog wat verder te grasduinen in de Tsjechische nationale school van Smetana en Dvorak...

Publicatie: woensdag 15 oktober 2008 @ 16:51
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen