ti guarda dal Grande Inquisitor

Het sluwe vosje in Parijs

Moet er nog suiker zijn ? Dat is zo ongeveer een samenvatting van de voorstelling van Het sluwe vosje die gisteren in première ging in de Bastille.

De enscenering van André Engel ziet er bij aanvang wel mooi uit. In een groot zonnenbloemenveld spelen een kikker, een rups die vliegert in afwachting tot ze zelf een vlinder is, muggen die met een grote spuit bloed uit de slapende boswachter trekken, ... en ook een vosje. Het is allemaal schattig en vertederend. Door dat bloemenveld loopt een spoorlijn als teken van de aanwezigheid van de mens in de natuur.

Foto

Voor het derde bedrijf zijn de zonnebloemen verdwenen en zijn de heuvels bedekt met een laag sneeuw. De levenscyclus die in Het sluwe vosje gesloten wordt met de dood van het Vosje, en haar jong dat in de laatste scène net niet gevangen wordt door de Boswachter, krijgt zo een visuele tegenhanger in de cyclus van de seizoenen.

Op zich zou al dit suikergoed nog te verdragen zijn, als de dirigent Dennis Russell Davies niet dezelfde zeemzoete toer zou opgegaan zijn. Hij geeft een heel romantische lezing van de partituur, die na een half uur begint te vervelen. Op een bepaald moment dacht ik dat ik een kindervoorstelling van een of andere flauwe musical terecht gekomen was in plaats van de Parijse opera.

De hoofdreden waarom ik deze voorstelling wou zien, was Christine Schäfer die het Vosje zou zingen. Maar sinds een tijdje is haar naam op mysterieuze wijze van de affiche verdwenen en vervangen door die van Elena Tsallagova. Zij is vooral een spring in 't veld, met een kleine stem die moeilijk hoorbaar is. En dat is nog zo'n algemeen probleem. De Bastille is niet de ideale locatie voor een opera met ook verschillende - zij het kleine - rolletjes voor kinderstemmen, die in deze zaal gereduceerd worden tot een vaag gepiep. De enige stemmen die goed overkwamen waren die van Roland Bracht als de Pastoor en Jukka Rasilainen als de Boswachter. Maar Rasilainen kon me moeilijk boeien.

Wie het allemaal zelf wil zien en horen, kan daarvoor terecht op France 2 die deze productie op een latere datum zal uitzenden.

Publicatie: dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:49
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen