ti guarda dal Grande Inquisitor

Mozart- en Haydnaria's in het PSK

Naast de "gewone" prijs, krijgen de laureaten van de Konigin Elisabethwedstrijd ook de kans om concerten te geven. En die beperken zich niet tot de reeks laureatenconcerten in de maand na de finale. Gisterenavond was er zo'n concert met Mozart- en Haydnaria's in het Paleis voor Schone Kunsten. Drie laureaten traden op samen met La Petite Bande onder leiding van Sigiswald Kuijken.

De momenten tussen de aria's werden opgevuld met orkestwerk van Mozart. Zo opende het concert met diens 12de symfonie. Halverwege waren Sophie Hallynck en Barthold Kuijken de solisten in het harp- en fluitconcerto (KV 299). Het concert sloot af met het bekende klarinetconcerto met Lorenzo Coppola. Maar daarvoor was ik uiteraard niet in de eerste plaats gekomen.

Tenor Szabolcs Brickner, de winnaar van de jongste editie van het concours, opende het vocale deel met "Und Gott schuf den Menschen" uit Die Schpfung. Dit repertoire ligt goed in zijn stem en hij zingt het met de nodige aandacht voor de tekst. Daarna waagde Layla Claire zich aan de Nozze-gravin met "Dove sono i bei momenti", alhoewel ze eerder een Susanna-stem heeft. Ze slaagde er niet in om enig gevoel over te brengen. Ook de lange frases gaan haar mogelijkheden te boven.

Het verschil met Anna Kasyan is gigantisch, die gewoon van een andere klasse is. Zij zong wel Susanna, meer bepaald de aria "Deh, vieni, non tardar". Vanaf de openingslijn 'Giunse alfin il momento' stroomt haar inleving de zaal in, meteen krijg je een blik in de psyche van Susanna. In vergelijking was Claires vertolking van haar recitatief 'E Susanna non vien' kleurloos en saai. Tussen deze twee aria's zongen ze samen het "Canzonetta sull'aria". Op dat moment is het echt duidelijk dat ze allebei in hetzelfde stemvak zitten, alleen zingt Kasyan zuiverder en projecteert haar stem ook een heel stuk beter.

Na de pauze zong Brickner twee duetten met de twee sopranen, met eerst "Un certo ruscelletto" uit Haydns Il mondo della luna met Layla Claire. Maar het ontroerendste duet was "Odo ? O sol quel che brama" met Anna Kasyan. Daarbij zong hij Idamante en zij Ilia. Ze sloten af met het trio "Pria di partir" uit Idomeneo. Dit concert sterkte mij in mijn mening dat van deze drie laureaten Anna Kasyan de meest interessante zanger is.

Publicatie: woensdag 1 oktober 2008 @ 18:09
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Mnchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
1 opmerking

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar n ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

D vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als n van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen