ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Carlo in Oslo

Den Norske Opera heeft de afgelopen jaren een gloednieuw operahuis gebouwd in de haven van Oslo. In april van dit jaar werd het operahuis ingehuldigd met een galavoorstelling en verleden week ging het echte seizoen van start met Don Carlo met een uitzonderlijke bezetting.

Maar eerst iets over het nieuwe operahuis.

Het bureau Snøhetta heeft het operahuis ontworpen als een gigantische ijsberg van wit marmer die aangespoeld lijkt in de haven van Oslo op de Kirsten Flagstads Plass. Die ijsberg is overal toegankelijk. Je kan zonder problemen tot op het dak wandelen voor een mooi uitzicht over de stad, de haven en de Oslo-fjord.

Foto

Binnen is alles bekleed met hout, de balkons aan de foyerkant en de gangen, de vloeren en natuurlijk de zaal zelf. De zaal is ontworpen in de klassieke hoefijzervorm, heeft drie balkons en biedt plaats aan ongeveer 1350 personen. De akoestiek zorgt ervoor dat elk kuchje of hoestje overal perfect hoorbaar is... en net zoals in het Brussels Conservatorium vliegt er ook een vleermuis door de zaal. Er is geen boventiteling boven het podium, maar elke plaats is uitgerust met een individuele vertaling, vergelijkbaar met de installaties in de Met, de Wiener Staatsoper of het Liceu. Voor Don Carlo kon een Noorse of een Engelse vertaling geselecteerd worden.

Deze Don Carlo is een co-productie met Covent Garden en de Met, in een regie van Nicholas Hytner. Hytner heeft geen al te gekke dingen gedaan. Het ziet er allemaal heel klassiek uit met historisch juiste kostuums, handelingen van de zangers die overeenstemmen met het libretto en een vlotte natuurlijke koorregie. Alleen het decor is wat abstracter gemaakt met donkere wanden met kleine venstertjes die naar het Escuriaal verwijzen of met triplexen bomen. Maar dat neemt niet weg dat er een groot praalgraf voor Keizer Karel gebouwd werd, of dat de processie van het auto-da-fe met het nodige gevoel voor "grand opera" opgevoerd werd.

Deze productie is op het einde van vorig seizoen in London in premiere gegaan gegaan met Rolando Villazon als Don Carlo en met Antonio Pappano in de orkestbak. Pappano is begin de jaren '90 nog muziekdirecteur geweest in Oslo. Maar veel van zijn typische bezieling was niet meer te merken in het orkest, dat er trouwens verdacht jong uit zag. Vooral de eerste twee bedrijven waren rampzalig. De dirigent Marco Guidarini zat soms meer met zijn hoofd in de partituur dan dat hij orkest, zangers en koor probeerde op één lijn te houden.

Ze voerden de niet zo gebruikelijke Italiaanse versie in vijf bedrijven op. Het zou kunnen dat hij daardoor niet zo vertrouwd is met bijvoorbeeld de Fontainbleau-scène waar de decalages zich opstapelden. Maar dat zou geen excuus mogen zijn. De zangers probeerden bijvoorbeeld in de scène van Don Carlo en Posa in het tweede bedrijf de zaak terug op gang te trekken, maar het orkest volgde gewoon niet. Vanaf het derde bedrijf verbeterde het orkest gelukkig en kon volop genoten worden van de zangers.

Foto

Ene Alfred Kim zong Don Carlo. Hij is niet meteen de meest boeiende of meeslepende zanger, maar met zijn stralende tenor zingt hij een degelijke en jeugdige Don Carlo. De drie andere hoofdrollen zijn echter om van te smullen en waren de hoofdreden van mijn trip naar Oslo.

In de eerste plaats is er de geniale Filippo II van René Pape. Vorig jaar, heb ik hem de eerste keer deze rol horen zingen in Berlijn. Hij was toen al goed, maar maakte niet de verpletterende indruk die ik van hem verwachtte. Ondertussen is hij verder gerijpt en zijn vertolking behoort nu tot de beste Filippo's die deze dagen te horen zijn. Zijn grote monoloog "Ella giammai m'amò" was hartverscheurend in de manier waarop hij zijn eenzaamheid uitdrukte.

Peter Mattei is geen Verdi-bariton, maar een lyrische partij als Posa ligt redelijk binnen zijn mogelijkheden. Hij stoot wel een paar keer op zijn grenzen. In zijn scène met Filippo kan hij zijn stem niet dik genoeg maken om voorbij het orkest te komen. Maar los van zo'n paar momenten is het gewoon fantastisch hoe hij zich inleeft in de tekst. Hij heeft dat speciale "iets" in zijn stem waardoor hij, vanaf zijn eerste optreden, opvalt door zijn frasering. "Per me giunto" zong hij met een oneindig legato, subtiele portamenti en zelfs iets dat verdacht veel op een triller leek. Zijn sterfscène was zijn dramatisch hoogtepunt. Het theaterbeest in hem zorgde ook voor een geëngageerd acteerspel.

Foto

Maar het meest ontroerende moment van de avond kwam van Anja Harteros als Elisabetta. In het eerste bedrijf leek ze nog niet op dreef te zijn, maar dat zal ook wel grotendeels aan de slapende dirigent gelegen zijn. Ze is essentieel een lyrische sopraan die af en toe donkere kleuren toevoegt aan haar ruime en elegante stem. Haar aria "Tu che la vanità" was een toonbeeld van hoe een aria opgebouwd kan worden. Elke lijn wordt mooi gesculpteerd met de nodige aandacht voor chiaroscuro. En dan, halverwege de aria, komen er een paar maten van de dwarsfluit, gevolgd door Elisabetta's 'o Francia'. Anja Harteros drukt op dat moment al haar heimwee naar haar vaderland uit. Aangrijpend mooi en hét moment van de voorstelling.

De rest van de bezetting zijn vooral zangers uit de Noorse troupe, waarvan de ene al iets beter dan de andere. Ketil Hugaas was een zwakke Grootinquisiteur die geen partij was voor René Pape. Magne Fremmerlid heeft wel een efficiënt sonore bas voor de monnik en Keizer Karel. Ingebjørg Kosmo was een degelijke Eboli, maar niet veel meer. Heel mooi was wel de 'voce dal cielo' van Martina Sølberg die effectief van boven het derde balkon haar warme ronde sopraan de zaal liet instromen.

Publicatie: woensdag 24 september 2008 @ 17:41
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen