ti guarda dal Grande Inquisitor

Turandot in Antwerpen

Een mens begint zich oud te voelen bij het zien van een productie van meer dan 15 jaar oud, waarvan hij ook de première meegemaakt heeft. Dat gevoel van nostalgie bekroop me gisteren bij het zien van Robert Carsens "oude" productie van Turandot. Sinds 1992 heeft de Vlaamse Opera deze productie al een keer hernomen, maar die herneming heb ik toen om een of andere reden gemist.

Foto

Het is nog altijd een schitterende enscenering met dominerende zwart-wit-grijs-tinten en de uitvergrote meubelen - een kast waarin de Perzische Prins zijn einde vindt, een stoel waarrond zich de raadselscène afspeelt, het bed voor de nachtscène terwijl niemand slaapt op zoek naar Calafs naam. De manier waarop Liù naar haar dood loopt langsheen de lange rij vrouwen die het mes doorgeven tot bij Turandot terwijl ze "Tu che di gel sei cinta" zingt, is nog altijd het sterkste moment van de hele voorstelling.

De hele voorstelling trok aan mij voorbij als een film omwille van de rampzalige Antwerpse Stadsschouwburg waar de opera opgevoerd werd... terwijl een paar honderd meter verder een gloednieuwe operazaal leeg staat. Op de plaats waar ik zat, was zelfs het koor op zijn luidste momenten een wolk van geluid die ergens achter het orkest bleef hangen. Ook voor de solisten moet het een ondankbare taak zijn om in deze zaal te zingen.

Zelfs Zoran Todorovich, van wie bezwaarlijk gezegd kan worden dat hij niet veel geluid kan produceren, geraakte nauwelijks voorbij de orkestbak ondanks al zijn pogingen om een heroïsche Calaf uit te beelden. Rosita Kekyte heeft een paar jaar geleden Micaëla gezongen in de beruchte Bieito-Carmen, maar als Liù maakt ze maar een zwakke indruk. Haar stem klinkt mooi, maar ik vind het geen Puccini-stem. Ik kan me haar wel voorstellen als bijvoorbeeld een Nozze-gravin. Elisabete Matos leek nog het minst last van de zaal te hebben. Haar staalharde stem snijdt dwars overal door, maar klinkt nooit echt mooi... niet dat dat een eerste vereiste is voor Turandot.

Spijtig dat ik dit niet heb kunnen horen in de Antwerpse Opera... wie in Gent naar de opera gaat, heeft meer geluk.

Publicatie: donderdag 18 september 2008 @ 19:19
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen