ti guarda dal Grande Inquisitor

Macbeth in Luik

Net zoals vorig jaar opent de Waalse Opera haar seizoen met Verdi. Deze keer is dat Macbeth, met dezelfde bariton in de titelrol en met Paolo Arrivabeni in de orkestbak.

FotoDe productie is oorspronkelijk afkomstig uit Bologna met als "regisseur" Micha Van Hoecke, tenminste voor zo ver je van een regisseur kan spreken. De voorstelling begint veelbelovend. Tijdens de ouverture zien we Lady Macbeth die zich losbreekt uit een spinnenweb, waarna ze de heksen oproept. Daarmee gaat hij nog een stapje verder in het uitbeelden van het manipulatief karakter van Lady Macbeth. Spijtig genoeg is dat zowat het enige idee dat hij heeft.

Voor de rest verdeelt hij het koor in een of twee statische blokken. De andere zangers laat hij rondparaderen in Japanse gevechtsuitrusting. Hoe die samoeraizwaarden in de Schotse middeleeuwen terechtkomen, is een raadsel. Het podium blijft voor de rest volledig leeg en is meestal in het halfduister tot duister gehuld. Al dat zwart zorgt wel voor een mooi contrast tijdens de slaapwandelscène van Lady Macbeth als er creatief omgesprongen wordt met lange witte lakens om lijnen en diagonalen te tekenen.

Van een echte regie is er dan ook geen sprake... aangezien hij alle tijd steekt in het choreograferen van zijn eigen dansensemble. Te pas en te onpas duiken die op. In de eerste scène zijn zij de heksen, terwijl het koor aan de rand van de coulissen zingt. Uiteraard treden ze ook op tijdens het heksenballet van het derde bedrijf. Maar de meeste van al hun andere optredens zijn bladvulling. Ik geef toe dat ik alles behalve een dansliefhebber ben, maar Macbeth is tot nader order nog altijd een opera en geen ballet.

Gelukkig zijn er ook nog zangers, maar ook daar valt er weinig te beleven. Mark Rucker vond ik verleden jaar een redelijke Nabucco. Een jaar later is zijn volume wel vergroot, maar brult hij de hele avond zonder enige nuance of enige elegantie in zijn frasering. "Pietà, rispetto, amore" klinkt indrukwekkend luid, maar het is wel allemaal hetzelfde van het begin tot het einde.

Alexander Tsymbalyuk is een zwakke Banco. Zijn basstem zit naar mijn gevoel veel te hoog. Hij slaagt er ook niet om enig vocaal profiel te geven aan Banco. Sebastian Na zong vorig seizoen Ismaele. Dit seizoen krijgt hij de bijna even kleine rol van Macduff toebedeeld. Zijn "Ah, la paterna mano" zorgde toch even voor wat opwinding in het vierde bedrijf.

Het was dan de taak van Marianne Cornetti om als Lady Macbeth de meubelen te redden. Zij zingt eigenlijk vooral mezzo-rollen. Zo was ze ooit Amneris in de Munt. Net voor de zomer zong ze nog Preziosilla in de Munt en Ulrica bij De Nederlandse Opera. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat mezzo's met succes Lady Macbeth zingen en Cornetti gaf de meest overtuigende vertolking van de avond. Door het feit dat ze een mezzo is, moet ze de lage noten van Lady Macbeth niet faken. Maar ook haar hoog register zit goed met een goede Brindisi en schitterend staccatowerk in de cabaletta van "Vieni t'affretta". Haar briefscène spreekt ze trouwens niet zelf... die wordt door een mannenstem door de luidsprekers gestuurd.

Vocaal was het geheel een middelmatige voorstelling en op scenisch vlak vond ik het ook niet veel soeps. Maar ik kan me voorstellen dat dansfanaten hun hart wel zullen kunnen ophalen aan deze voorstelling.

Publicatie: woensdag 17 september 2008 @ 16:59
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen