ti guarda dal Grande Inquisitor

Robert Holl in Schwarzenberg

Sinds mensenheugenis, treedt Robert Holl op bij de Schubertiade. Deze keer gaf hij een recital samen met Andras Schiff, die na zijn jarenlange boycot van Oostenrijk, ook weer prominent aanwezig is in Schwarzenberg. Naast deze liederavond en een solorecital heeft hij hier ook een master class gegeven. Die heb ik spijtig genoeg niet kunnen meemaken, aangezien ze al uitverkocht was tegen dat ik goed en wel besefte dat die best wel eens interessant zou kunnen zijn.

Holl en Schiff brachten gisterenavond een volledig Schubert-programma met liederen die een grote doorsnede maakten van Schuberts dichters: van Schiller tot Goethe, van Novalis tot Mayrhofer, van Schlegel tot Seidl tot Schulze, ... waarbij ook verschillende onbekende liederen aan bod kwamen. Ze waren thematisch ingedeeld in twee groepen. In het deel voor de pauze hoorden we nacht- en avondliederen. Na de pauze stonden eerder sprituele of religieus-geďnspireerde liederen op het programma.

Zoals ook uit zijn vroegere recitals blijkt, heeft Robert Holl een voorkeur voor langzame liederen, die hij dan meestal ook heel traag uitvoert... naar mijn gevoel vaak zelfs net iets té traag. Maar dat doet niet af aan zijn muzikalteit en zijn intieme vertrouwdheid met deze liederen. In elk lied treft hij de juiste expressie zoals zijn majestueuze vertolking van Freiwilliges Versinken of de zorgvuldig opgebouwde An den Mond in einer Herbstnacht dat schijnbaar vrolijk begint maar toch eindigt in diepe ellende. An mein Herz (het enige snellere lied voor de pauze) klonk vol wanhoop. Maar ook het lange en ondergewaardeerde Der Winterabend werd boeiend verteld.

Daarnaast zijn er een aantal typische basliederen, waarbij Robert Holl zijn laag register ten volle kan uitspelen, zoals Das Abendrot of het Wagneriaanse Grenzen der Menschheit. Dit is des te opmerkelijker als je ook net daarvoor zijn hoog piano gehoord hebt. Maar het zijn vaak zijn donkere kleuren die overheersen, wat op zich dan weer sterk contrasteert met het pianospel van Andras Schiff, die toch vaak een heldere en transparante pianoklank prefereert.

Schiff staat, wat mij betreft, op hetzelfde niveau als iemand als Wolfram Rieger als het aankomt op het uitbeelden van de tekst. Sommige effecten zijn voor de hand liggend, zoals het obstinaat klokje dat weerklinkt in Abendbilder of de doodsklok in Das Zügenglöcklein. Maar soms zijn het hele schilderijen die hij produceert. Een treffend voorbeeld was Abendröte. Eerst hoor je de ondergaande zon, wat later gebruikt hij donkere kleuren om de bergen uit te beelden en de "grosse Silberstrom" komt daarna donderend door de vallei gestroomd... het zou een beschrijving van het Bregenzer Wald kunnen zijn.

Publicatie: zaterdag 30 augustus 2008 @ 11:32
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen