ti guarda dal Grande Inquisitor

Matthias Goerne in Schwarzenberg

Matthias Goerne is bezig aan een project van verschillende Schubertrecitals die uitgespreid zijn over verschillende Schubertiadeseizoenen. Dit verloopt waarschijnlijk parallel met de reeks van 11 Schubert-CD's die hij bij harmonia mundi opneemt met verschillende pianisten en waarvan de eerste, "Sehnsucht", een paar maanden geleden uitgekomen is. Een van die Schubertrecitals was gisteren te horen in Schwarzenberg met Helmut Deutsch aan de piano.

Helmut Deutsch heeft ooit in een interview gezegd dat hij altijd met de klep van de piano volledig open speelt. Maar dat geldt dus blijkbaar niet als de zanger Matthias Goerne is... want hij moet toch ergens zijn spiekbriefjes met de liedteksten kunnen leggen. Het gevolg is dat hij de helft van de tijd in het gezicht van zijn pianist staat te zingen en dat er nul tot generlei contact is met het publiek. Misschien moeten ze eens overwegen om de piano 45° te draaien. De drie strofen van Litanei auf das Fest Aller Seelen zong hij zo volledig richting coulissen.

Die Litanei was het centrale lied in de eerste helft van de avond met allemaal liederen rond de dood. Soms waren het metaforische liederen, zoals An die untergehende Sonne of Die Rose, die verwelkt in de hitte van de zon. Auf dem Wasser zu singen is dan eerder reflecterend op het verloop van de tijd en het eindige van het leven. En in een aantal liederen komt de dood expliciet voor, zoals het beroemde Der Tod und das Mädchen of de macabre ballade van Der Zwerg. Mattias Goerne zong al deze liederen met zijn typische cello-klank, die op den duur enigszins monotoon begon te klinken. Enkel in Der Zwerg kwamen er meer gevarieerde kleuren boven.

Na de pauze schakelde hij over op een iets luchtiger programma met lente- en bloemenliederen, zoals Im Frühling of een schitterende Viola die ook in het eerste deel van het recital zou kunnen gepast hebben. De laatste strofe zong hij onwaarschijnlijk mooi gedragen als een requiem:

Schneeglöcklein, o Scheeglöcklein
In den Augen läutest du,
Läutest in dem stillen Hain,
Läut' Viola sanfte Ruh.

Ze eindigden met het overbekende en pure liefdeslied Bei dir allein en het extatische Ganymed. Na veel aandringen, zong hij nog An eine Quelle als de enige toegift.

Ik kan niet zeggen dat ik het zo'n fantastisch recital vond. Daarvoor begint zijn houding op scène - en dan heb ik het nog eens niet gehad over zijn ballerinaposes - me serieus te irriteren. Volgend jaar gaat hij hier de drie Schubertcycli zingen; ik weet nog niet of ik dat eigenlijk wel wil meemaken.

Publicatie: dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:31
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen