ti guarda dal Grande Inquisitor

Der Zarewitsch in Bad Ischl

Ongeveer 50 km ten oosten van Salzburg ligt Bad Ischl. Dit stadje is vooral bekend als het vroegere buitenverblijf van "Franzl und Sissi"... maar ook als woonplaats van Franz Lehar en Richard Tauber. In de zomer houden ze er een Lehar Festival in het Kongress & TheaterHaus. Gisteren hoorde ik er Lehars Der Zarewitsch.

Foto

De zaal is een typische rechthoekige congreszaal met weinig theaterfaciliteiten. Ze hebben wel een orkestbak gebouwd, maar er is nauwelijks plaats voor coulissen, laat staan een echte toneeltoren. Een en ander maakt dat de scènewisselingen soms stroef lopen. De regisseur Leonard Prinsloo helpt ook niet mee voor een vlot verloop. Het opkomen en afgaan van de zangers en acteurs gebeurt niet organisch, en zeker als hij het koor op of af het podium moet krijgen is het soms een gedrum.

Der Zarewitsch heeft alles bij elkaar ongeveer anderhalf uur muziek, maar toch zijn ze er in geslaagd om de voorstelling meer dan drie uur te laten duren (inclusief één pauze). In een operette horen natuurlijk ook dialogen, maar ze werden hier wel heel breed uitgemeten. Na de derde en zelfde (!) Freudiaanse verspreking van de minister-president is het grappige er wel af. Ze vonden het blijkbaar ook nodig om de dialoog van de tsaar en Sonja - die wel voorkomt in het oorspronkelijke toneelstuk, maar niet in de operette - terug in te voeren, wat de zaak nodeloos ophoudt.

De bezetting bestond uit jonge zangers. De Zarewitsch Aljoscha (de rol van Richard Tauber) werd gezongen door een neuzelende Reinhard Alessandri met een genepen stem. Zowel in zijn beroemd Wolgalied als in het duet met zijn geliefde Sonja "Warum hat jeder Frühling ach nur einen Mai" klonk hij constant geforceerd. Romana Noack (Sonja) had dan weer moeite om haar stem over de orkestbak te projecteren. Het beste was nog het buffo-paar Iwan (de lakei van Aljoscha), gezongen door de bariton Thomas Zisterer, en zijn vrouw Masha, een hilarische Theresa Grabner.

Publicatie: zaterdag 23 augustus 2008 @ 10:19
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen