ti guarda dal Grande Inquisitor

Il ritorno d'Ulisse in München

De tweede zaal van de Beierse opera is het Prinzregententheater, dat als kopie van het Bayreuther Festspielhaus gebouwd werd. Deze zaal is een stuk kleiner dan het Nationaltheater en het is dan ook daar dat Monteverdi's opera Il ritorno di Ulisse in patria opgevoerd wordt.

David Alden, bekend van de redelijk geslaagde Ariodante in Antwerpen, brengt een spuuglelijke enscenering die vaak in de buurt komt van mijn irritatiedrempel. Het begint al met de proloog... is het misschien omdat Dominique Visse l'humana fragilità zingt, dat David Alden zich niet kan beheersen om hem onnozel te laten doen ?

FotoIn het eerste bedrijf bestaat het decor enkel uit een versleten parket en verder niets, waardoor de muren van de achterscene zichtbaar zijn, inclusief belichting, machinerieën en decorstukken. Voor het tweede bedrijf hebben ze wel aan een paar wanden gedacht, wat meteen al een groot verschil maakt (ook akoestisch). Maar dat neemt niet weg dat er ook nog andere "vondsten" zijn, waarvan de minst erge de oude Ulisse is die gekluisterd zit aan een rolstoel. Verder is er een tapdansende Melanto, Jupiter die omringt wordt door Playboy-bunnies (die door mevrouw Jupiter later met een jachtgeweer afgeschoten worden), Minerva die constant van kostuum wisselt van piloot over Miss Griekenland naar Grieks standbeeld, Neptunus met een bokaal goudvissen, de herder Eumete die iets met katten heeft, enz.

Maar... met een goede bezetting kan zelfs de idiootste productie gered worden (het omgekeerde is onmogelijk), en dat was hier het geval. De opkomende mezzo Vivica Genaux zingt een prachtige Penelope; ze heeft wel een heel uniek geluid, waar je even moet aan wennen. Rodney Gilfry zingt een - over het algemeen - overtuigende Ulisse, alleen in het begin is hij bij momenten wat schreeuwerig. En Toby Spence is de jongensachtige Telemaco.

Publicatie: woensdag 16 juli 2003 @ 20:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
1 opmerking

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen