ti guarda dal Grande Inquisitor

Salzburg - Don Giovanni

De Salzburger Festpiele zijn dit jaar opgebouwd rond het thema "Denn stark wie die Liebe ist der Tod". Dieter Borchmeyer geeft een omstandige inleiding op dit thema in zijn essay Vom Kuß der Liebe und des Todes, of in het Engels The Kiss of Love and Death. Salzburg en Mozart, Liefde en Dood... Don Giovanni lijkt voor de hand te liggen als openingsproductie in het "Haus für Mozart". Ze voerden de Weense versie op, dus zonder "Il mio tesoro" of slotsextet.

FotoAangezien het slotsextet ontbreekt, eindigt de opera met Don Giovanni's dood... alhoewel. De regisseur Claus Guth had bedacht om heel de voorstelling als Don Giovanni's doodsstrijd te ensceneren. De Commendatore wordt in het begin van de opera niet vermoord door de Don, maar schiet zijn aanvaller zelf in zijn buik. Don Giovanni kan zich de volgende drie uur enkel overeind houden door regelmatig joints te roken, drugs te spuiten en blikjes bier te drinken. De Commendatore komt op het einde terug als grafdelver en trekt Don Giovanni ondramatisch in die put... einde van de opera... en het verwachte boegeroep barst los. Dit alles speelt zich af in een dennenbos op een draaiplatform (ontworpen door Christian Schmidt). Voor het eerste bedrijf schijnt het allemaal nogal mee te vallen, maar nadien wordt het eentonig.

Maar men kan dan alleen maar hopen dat het op muzikaal vlak wat beter is. De meningen zijn nogal verdeeld over wat Bertrand de Billy allemaal doet met de Wiener Philharmoniker. Ik ben ook niet overtuigd van de dramatische kracht om de recitatieven eerder te laten spreken dan ze te zingen.

Het mannelijke deel van de bezetting is wel in orde. Christopher Maltman zingt een melodieuze en zuivere Don Giovanni met mooi piano-nuances. Erwin Schrott is een grandiose Leporello met een prachtige en perfecte bas-bariton. Matthew Polenzani zingt een verfijnde Don Ottavio. De vrouwen presteren veel wisselvalliger. De Donna Anna van Annette Dasch is ontgoochelend met vooral in de hoogte scherpe en genepen noten. Dorothea Röschmann is een krachtige Donna Elvira met veel vuur maar is niet altijd even verzorgd. Ekaterina Siurina was wel een sprankelende Zerlina.

Publicatie: woensdag 30 juli 2008 @ 18:57
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen