ti guarda dal Grande Inquisitor

Glyndebourne - Hänsel und Gretel

Hänsel und Gretel in het midden van de zomer ? Moet kunnen, denken ze in Glyndebourne. Terwijl dit een traditionele winteropera is, die elk Duits operahuis wel in zijn repertoire heeft zodat ze in de eindejaarsperiode een paar voorstellingen op hun programma kunnen zetten.

FotoNa zijn Fille du régiment in Covent Garden (en Wenen, en New York) werd in Engeland reikhalzend uitgekeken naar hoe Laurent Pelly Hänsel und Gretel zou regisseren. De Telegraph publiceerde vooraf een interview met Laurent Pelly - my search for comedy's black heart - waarin hij zijn regie als volgt samenvat:

I'm aiming for something edgy and contemporary, which will reflect the modern realities of being poor, and what it means to children today to be abandoned, to be frightened and to be greedy. [...] So the story starts off in a sort of cardboard city and then moves into a forest, which has been desolated by a hurricane and left polluted and full of rubbish. The witch's house isn't made of gingerbread: it's something plastic, highly coloured, and full of junk food, which ends up making Hänsel and Gretel obese.

Een opera over hongerige kinderen... terwijl Glyndebourne hét festival bij uitstek is waar de pauzes minstens even belangrijk zijn als de voorstelling zelf en waar de tijd verdreven wordt met het verorberen van picknickmanden die uitpuilen met zalm, kreeft en champagne. Het is allemaal lichtjes cynisch en inspireerde de verslaggever van de Times tot: "A piece about starving kids, staged in the spiritual home of the bulging picnic hamper? Heavens, the very idea could put sensitive patrons off their foie gras." De meeste recensenten hadden echter meer verwacht van Pelly's enscenering. Vooral de donkere kanten van de opera kwamen er niet echt uit.

De blikvanger van de voorstelling bleek echter Kazushi Ono te zijn als dirigent van de London Philharmonic Orchestra. Zijn lichte en transparante stijl bracht toch alle warmte en charme van Humperdincks Wagneriaanse partituur naar boven. Bij de zangers waren er enkel onbekende namen. Jennifer Holloway en Adriana Kucherová waren wel perfect overtuigend als respectievelijk Hänsel en Gretel. Wolfgang Ablinger-Sperrhacke gaf een komisch-groteske invulling aan de rol van de heks.

Publicatie: woensdag 23 juli 2008 @ 13:26
Rubriek: Festivalnieuws

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen