ti guarda dal Grande Inquisitor

Saint François d'Assise in Amsterdam

Honderd jaar geleden werd Olivier Messiaen geboren. Je zou dan denken dat dit jaar het uitgelezen moment is om zijn opera Saint François d'Assise op te voeren. Maar tot nu toe heb ik nog geen ander operahuis gevonden dat het aandurft om dit grootschalige werk met een gigantische koor- en orkestbezetting op het programma te zetten. De Nederlandse Opera heeft wel de uitdaging aangenomen.

FotoDe productie is van Pierre Audi, wiens sobere stijl goed bij dit werk past. Het podium wordt grotendeels ingenomen door het Residentie Orkest onder de leiding van de afscheid nemende muziekdirecteur Ingo Metzmacher. De orkestbak is dichtgelegd en daar bevindt zich het speelveld voor de zangers. Rondom staan stellingen, afgeschermd met een half-transparant veiligheidszeil waarachter het koor meestal plaatsneemt. Bovenop de stellingen staan, links en rechts, een ondes martenot. Dit decor zou een kathedraal moeten voorstellen waar renovatiewerken bezig zijn. Een berg eenvoudige kruisen en bomen, in elkaar getimmerd met planken, vervolledigen het scènebeeld.

De cruciale - en beruchte - vogelpreek van het zesde tafereel werd boeiend geënsceneerd. Vooraan ligt een groot vierkant van leisteen waarrond kinderen, in kleurrijke pijen, plaats nemen. De preek wordt uitgebeeld als een biologieles gegeven door Franciscus en bijgestaan door Frère Massée. De scène met de melaatse vond ik ook heel sterk, met "de kus" als het meest ontroerende moment van de voorstelling. Maar ook de twee scènes met de engel, of het overweldigende licht op het einde (wat trouwens zo in het libretto voorgeschreven staat) waren heel mooi. In zijn geheel vond ik het een zeer geslaagde productie van dit werk dat meer aanleunt bij een oratorium dan een opera.

Ik vond Rod Gilfry wel een vreemde keuze voor Saint François. Hij heeft essentieel een lyrische bariton, waarmee het niet altijd evident is om aan de expressieve eisen te voldoen. Zijn stem is nooit echt present in de zaal, hij klinkt vaak vermoeid en verdrinkt regelmatig in het orkest. Daarenboven blijkt het praktisch onmogelijk om uit de schaduw van José Van Dam te geraken. Amper drie jaar geleden was diens Franciscus in Parijs nog altijd stukken indrukwekkender.

Camilla Tilling zong een heel mooie engel met een stem die tegelijkertijd warm en helder klonk. Ik vond haar tekstprojectie wel niet altijd even duidelijk. Bij de broeders vond ik de Frère Massée van Tom Randle zeer geslaagd. Maar het was vooral de "Lépreux" van Hubert Delamboye die kon overtuigen. Aanvankelijk zong hij een aggressieve en haatdragende melaatse, die later omsloeg in een beheerste vreugde.

Publicatie: maandag 30 juni 2008 @ 18:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen