ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Carlo in Luik

De Waalse Opera eindigt haar seizoen zoals het begon, met Verdi. Na de Don Carlo een paar weken geleden in Parijs is de Luikse versie wel een heel mager beestje... met maar één zanger die echt de moeite is.

FotoDon Carlo en Elisabetta werden door hetzelfde koppel gezongen, dat eerder op het seizoen de titelrollen in Tosca gezongen hebben. Don Carlo is een iets complexere rol dan Cavaradossi en die complexiteit kan de tenor Yonghoon Lee nog niet volledig vertolken. Hij zingt ofwel alles forte, ofwel zingt hij met een soort vluchtig mezza voce waarin weinig kern te horen is. Hij zingt alle noten moeiteloos en ze klinken ook opwindend, maar hij kon mij moeilijk boeien. De sopraan Monique McDonald vond ik overwegend wel goed met een aangename stem, maar soms houdt ze zich teveel in waardoor haar frases niet mooi afgerond zijn. Ik vond het ook verrassend dat ze totaal onhoorbaar was in het auto-da-fè, behalve op het einde als het koor niet meer meezingt. Daarvoor hoor je maar één vrouwenstem... die van de page Tebaldo, gezongen door Oriana Kurteshi.

Carla Dirlikov was een Eboli-light. Haar sluieraria was lachwekkend met coloraturen die bestonden uit luide hoge noten, die niet zouden misstaan als auto-alarm. Voor de dramatische momenten, en in het bijzonder "O don fatale", heeft ze niet genoeg vocaal gewicht. Hao Jiang Tian was een onvoorstelbaar saaie Filippo II. Samen met de brullende Grootinquisiteur van Luciano Montanaro zorgde hij ervoor dat ik bijna net niet in slaap viel in het begin van het derde bedrijf... nochtans een van de grootste scènes die Verdi ooit gecomponeerd heeft.

De enige zanger die de voorstelling enigszins draaglijk maakte was Giovanni Meoni in de rol van Posa. Het enige minpuntje is dat hij soms net iets te veel ademt, maar afgezien daarvan zingt hij met stijl, goede tekstprojectie en een mooi getimbreerde bariton. Na dat slap eerste deel van het derde bedrijf was ik weer klaarwakker toen hij "Per me giunto" begon te zingen.

Publicatie: woensdag 25 juni 2008 @ 17:59
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen