ti guarda dal Grande Inquisitor

Melancholia in Parijs

Er is weinig bekend van het leven van de 19de-eeuwse Noorse landschapsschilder Lars Hertervig. Maar dat weerhield de Noorse schrijver Jon Fosse er niet van om een roman over hem te schrijven. Het eerste deel van die roman verwerkte hij tot een libretto dat door de Oostenrijker Georg Friedrich Haas op muziek gezet werd. De opera Melancholia werd vandaag gecreëerd in Palais Garnier.

Melancholia beschrijft slechts één klein deeltje uit het leven van de Lars 'der Spinner' Hertervig... namelijk de periode dat hij in Düsseldorf aan de kunstacademie kwam studeren, verliefd werd op Helene Winckelmann, de dochter van zijn kotmadam, en door haar nonkel op straat werd gezet. Tussendoor is er nog een scène in het café "Malkasten" waar Lars bespot wordt door zijn medestudenten.

De opera is in het Duits en bestaat uit drie bedrijven, met die herbergscène in het midden. Het is moeilijk om Haas' muziektaal te beschrijven. In het programmaboek wordt ze omschreven als "spectraal" waarbij microtonen gebruikt worden en hij zich dus niet beperkt tot de 12 gebruikelijke tonen. In het begin doet het even vreemd aan, maar heel snel werd ik opgeslokt door die mysterieuze klankwereld. Voor dit soort muziek zat het gespecialiseerde ensemble Klangforum Wien in de orkestbak, onder de leiding van Emilio Pomarico.

Het beperkte koor speelt een speciale rol. Soms geeft het commentaar, maar meestal vormen het "de gemeenschap". Vooral in het tweede bedrijf worden ze expliciet de studentengemeenschap die Lars aanzetten tot drinken. Een enkele keer verklanken ze de stemmen die door Lars hoofd spoken. Afgezien van Lars en Helene, komen de andere personnages allemaal uit deze grijze massa van het koor.

Dit wordt ook expliciet zo uitgebeeld door de regisseur Stanislas Nordey. Het koor blijft altijd op een afstand en is ook effectief in grijs gekleed, in contrast met het wit van Lars en Helene. Pas op het einde, als Lars weggestuurd wordt, krijgt Helene ook een grijze mantel omgehangen en wordt opgenomen in het koor. Lars blijft constant alleen. Zelfs de momenten dat hij samen is met Helene, lijkt zij met hem te spotten en is zijn liefde ook ingebeeld.

Emmanuel Clolus heeft een eenvoudig, maar effectief scènebeeld ontworpen. Het bestaat enkel uit drie grijze wanden, waarvan de achterste wand op het einde omhoog gaat om Lars door te laten om op die manier zijn overgang naar een andere wereld te symboliseren. In de eerste twee bedrijven is er ook nog een groot wit zeil, dat aan het begin van de opera het lege schildersdoek is waarvoor Lars zit te wachten op inspiratie... en in het tweede bedrijf een soort toog wordt waar het koor bovenuit komt kijken. Het is prachtig in zijn eenvoud.

Bij de zangers zaten allemaal onbekende namen. De bariton Otto Katzameier staat als Lars de hele tijd op de scène (de drie bedrijven duren ongeveer anderhalf uur en werden zonder pauze uitgevoerd) en hij viel op door zijn perfectie dictie. Dat geld trouwens voor alle zangers die heel idiomatisch Duits zongen en zo duidelijk klonken dat de boventiteling eigenlijk overbodig was. De sopraan Melanie Walz zong een goede Helene alhoewel ik haar stem niet echt mooi vond. Ik was wel onder de indruk van de bas Johannes Schmidt als Herr Winckelmann. Ook de contratenor Daniel Gloger en de tenor Martyn Hill maakten een goede beurt als de twee schilderstudenten Alfred en Bodom.

Dit was een van die zeldzame wereldcreaties die ik meteen opnieuw wil horen en zien...

Publicatie: maandag 9 juni 2008 @ 23:27
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Tisbe in Buxton

Eén van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Théâtre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen