ti guarda dal Grande Inquisitor

I Capuleti e i Montecchi in Parijs

De titel van Bellini's versie van "Romeo en Julia", I Capuleti e i Montecchi, lijkt te suggereren dat de strijd tussen de twee Veronese families centraal staat. Maar in feite komt slechts een klein stukje van het verhaal aan bod en draait alles rond de liefde en de dood van Romeo en Giulietta. De voorstelling in de Opéra Bastille is een herneming van een oude productie - ze dateert van 1996 - van Robert Carsen. Alhoewel esthetisch verantwoord, is de enscenering bijkomstig. Het gaat hem vooral om de aanwezigheid van de twee sterren in de hoofdrollen... Anna Netrebko en Joyce DiDonato.

Foto

Sinds Anna Netrebko een paar maanden geleden aankondigde dat ze zwanger is, was het onzeker of ze wel zou zingen. Voor een paar voorstellingen werd ze effectief vervangen door Ciofi. Ik had geen al te hoge verwachtingen voor Netrebko's Giulietta. Haar belcantowerk dat ik de laatste tijd gehoord heb (via radio-uitzendingen) vond ik alles behalve overtuigend, met als dieptepunt haar recente Violetta in London.

Giulietta is echter een ander type rol, zonder vuurwerkcoloraturen, maar met eerder lange cantilenen. Anna Netrebko heeft me dan ook aangenaam verrast, ze zong zelfs een paar heel mooie trillers. Haar grote aria "Oh, quante volte" zong ze met gedetailleerde aandacht voor de tekst en niet enkel als een pure belcanto-aria. Haar stem heeft wel een Russische donkerte, maar dat stoorde me niet echt.

Ik had wel hoge verwachtingen voor de Romeo van Joyce DiDonato, maar zij deed het minder goed dan ik verwacht had. Vooral in de hoogte klonk ze geforceerd. Maar haar tekstexpressie in "Se Romeo l'uccise un figlio" en haar uniek gekleurd timbre zorgen er wel voor dat er toch nog veel te genieten viel.

Anderzijds vond ik haar scène "Tu sola ... Deh! tu, deh! tu, bell'anima", als Romeo de 'dode' Giulietta vindt, wel beter geslaagd. In deze slotscène had ik echter meer problemen met de dirigent Evelino Pidò die soms wel héél trage tempo's uitkiest. Ook in het eerste duet tussen Romeo en Giulietta lijkt de muziek soms gewoon stil te vallen, waardoor alle spanning verdwijnt.

Van de andere zangers wil ik toch nog eens Matthew Polenzani vermelden. Polenzani is een van die onderschatte lyrische tenors die ook nu weer een uitstekende Tebaldo zong. Zijn aria "È serbato, a questo acciaro" was een schoolvoorbeeld van belcanto, met mooi legato, gebruik van messa di voce en een paar indrukwekkende diminuendo's op hoge noten.

Publicatie: zondag 8 juni 2008 @ 19:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen