ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2008 - Finale, dag 4

Er zitten dit jaar wel geen Belgen in de finale van de Elisabethwedstrijd, maar met de twee sopranen van de laatste finale-avond zijn er wel twee studentes van de Muziekkapel vertegenwoordigd.

FotoDe sopraan Tatiana Trenogina (Rusland, 27 jaar) heeft me in de vorige rondes nooit kunnen overtuigen en in de finale veranderde dat niet. Ze begon met Inflammatus est uit Rossini's "Stabat Mater" en ik had constant het gevoel dat ze te veel op haar keel zingt en dat haar stem nooit echt vrij klonk. Daarenboven vind ik haar vibrato in de hoogte gewoon lelijk.

Net zoals de Koreaanse Yoon gisteren, zong zij ook Violetta's E strano. In Ah, fors'è lui haperde haar stem op een eerste hoge piano noot. De volgende hoge noten klonken plots minder zeker en minder juist. Qua tekstexpressie doet ze ook weinig. Ze doet bijvoorbeeld niets met de herhaalde gioir's, die ze allemaal identiek zingt. Zeer teleurstellend.

September uit de "Vier letzte Lieder" ligt wat laag, waardoor haar stem plots lijkt te verdampen. Ze kan haar stem ook niet boven het orkest laten zweven, wat toch wel essentieel is voor het succes van dit lied. Stridono lassù leek wel Russische verismo met vogeltjes die meer het formaat van een flinke albatros hadden.

FotoDe sopraan Gabrielle Philiponet (sopraan, Frankrijk, 27 jaar) had in de halve finale al een belabberde indruk gemaakt in het Duits. Het leek me dan ook geen goede keuze om Ännchens Trübe Augen te zingen met al die Duitse tekst. In Non, Monsieur mon mari uit "Les mamelles de Tirésias" klonk ze wat schreeuwerig, maar in dit Frans repertoire komt ze redelijk goed over.

Strauss' lied Amor is een virtuoos lied, waar een echt goede liedzangeres met voldoende verbeelding toch wel iets van kan maken... maar dus niet zo bij Philiponet. Massenets Je marche sur tous les chemins acteert ze wel goed uit, maar ik blijf het geen aangename stem vinden. Die scène werd daarenboven een paar keer onderbroken door het klapvee van het PSK dat op elke hoge noot reageert... Ze sloot af met O luce di quest' anima, één van de favoriete aria's van deze wedstrijd.

Voor de laatste kandidaat optreedt, laat de voorzitter van de jury traditioneel zijn belletje rinkelen om applaus te vragen voor het orkest en Kazushi Ono. Het was opvallend dat toen Ono op de scène kwam en herhaaldelijk probeerde het orkest te laten rechtstaan, dat alle orkestleden ostentatief bleven zitten en zich aansloten bij de ovatie van het publiek. Het signaal was luid en duidelijk...

FotoDe mezzo Bernadetta Grabias (Polen, 29 jaar) heeft een stem waar je van houdt, of die je haat. Ik hoor in de fractie die haar donkere mahoniehouten stem fantastisch vindt. Haar programma was volledig op opera gericht... wat een goede keuze was, want in de vorige rondes was het al duidelijk geworden dat het liedgenre niet haar ding is.

Als opwarmertje gebruikte ze Acerba volutta uit "Adriana Lecouvreur". Met Cruda sorte zet ze een stevige Isabella neer, die wat meer charme mag hebben. Met Charlottes Va, laisse couler mes larmes kon ze me ontroeren en die aria werd gevolgd door een indrukwekkende Liber scriptus uit het Verdi Requiem met rollend legato. Ze lijkt wel een trein die misschien wat traag op gang kwam, maar ondertussen volledig onder stoom stond.

Na al die zware rollen, verraste ze met een lichtere Cherubino. Ze eindigde groots en met breed palet aan kleur en dynamiek met Da, tchas nastal uit Tchaikovsky's "Orleanskaya Dieva".

Na de laatste kandidaat kwam Kazushi Ono, zoals elke avond, nog eens groeten en deze keer werd hij bedolven onder een overdonderende staande ovatie.

Daarmee hebben we de twaalf finalisten gehoord. Hier is het lijstje met mijn volgorde. De eerste drie steken er wat mij betreft boven uit.

1. Isabelle Druet (mezzo, Frankrijk, 28 jaar)
2. Bernadetta Grabias (mezzo, Polen, 29 jaar)
3. Anna Kasyan (sopraan, Georgië, 26 jaar)
4. Szabolcs Brickner (tenor, Hongarije, 27 jaar)
5. Yury Haradzetski (tenor, Wit-Rusland, 25 jaar)
6. Layla Claire (sopraan, Canada, 26 jaar)

7. Gabrielle Philiponet (sopraan, Frankrijk, 27 jaar)
8. Michèle Losier (mezzo, Canada, 30 jaar)
9. Lim Changhan (bariton, Zuid-Korea, 29 jaar)
10. Yoon Jung Nan (sopraan, Zuid-Korea, 27 jaar)
11. Elizabeth Bailey (sopraan, Groot-Brittanië, 28 jaar)
12. Tatiana Trenogina (sopraan, Rusland, 27 jaar)

Iedereen zal wel zijn eigen voorkeuren hebben. En wat ieders volgorde ook is, je kan er vergif op innemen dat de rangorde waar de jury mee afkomt nog wel verrassingen zal bevatten. Nu is het wachten tot ze de 12 gemiddeldes berekend hebben van 17 getallen, wat altijd wel een paar uur duurt...

Publicatie: zaterdag 24 mei 2008 @ 23:28
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen