ti guarda dal Grande Inquisitor

Simon Boccanegra in London

Voor hun Simon Boccanegra moest Covent Garden een tijdje geleden al op zoek naar een nieuwe Amelia. Nina Stemme had namelijk afgezegd zodat ze haar eerste Siegfried-Brünnhilde in Wenen zou kunnen zingen. Ze vonden een meer dan behoorlijke vervanging in Anja Harteros.

FotoNa haar fantastische Contessa in München, stond ik meteen te springen om haar in Verdi te horen... en gelukkig viel er net een voorstelling tijdens de lege week tussen de halve finale en de finale van de Elisabethwedstrijd.

Haar openingsaria "Come in quest'ora bruna" viel me echter nog wat tegen. Het klonk wel mooi, maar het ontbrak net aan dat ietsje extra wat me in haar Mozart zo in vervoering had gebracht. Maar dat veranderde snel in de duetten die daarop volgden. In het liefdesduet met Gabriele was ze de superieure vocalist met schitterende stembeheersing en ontroerende diminuendo's. Ook in de herkenningsscène met Boccanegra, was het Anja Harteros die heel de scène domineerde. Daarnaast heeft ze ook de vocale kracht om tussenbeide te komen in de confrontaties tussen Boccanegra en Gabriele.

Orlin Anastassov zou Fiesco zingen, maar hij was ziek en werd vervangen door niemand minder dan Ferruccio Furlanetto, nog altijd dé Italiaanse Verdibas van het moment. Een onovertroffen tekstexpressie en lage noten die écht klinken combineert hij met een podiumprésence waardoor ik constant op het puntje van mijn stoel zat. Hij ontroerde vooral in de momenten als hij vertelt over de verdwenen Maria.

Marcus Haddock hebben we ooit nog in een aantal Verdirollen gehoord in de Vlaamse Opera. Als Gabriele is hij redelijk goed, maar hij klinkt weinig Italiaans. Zeker de vergelijking met Furlanetto is opvallend. Daarbij was zijn grote aria "Sento avvampar nell'anima" in het tweede bedrijf slachtoffer van een te traag tempo. Dat was waarschijnlijk een ideetje van de dirigent John Eliot Gardiner. Ook in het aansluitende duet met Amelia zakte het tempo waardoor de muziek nooit de nodige stuwing en Verdiaanse opwinding kreeg. Het leek wel alsof Gardiner alle moeite deed om het vooral niet Italiaans te laten klinken.

En dan komen we bij de twee baritons. Marco Vratogna heeft onlangs nog Paolo gezongen in Amsterdam en herhaalt nu de rol in London. Ik vond hem wat tegenvallen en achteraf gezien, vraag ik me af of hij niet beter Boccanegra gezongen zou hebben. De doge werd vertolkt door Lucio Gallo, die volgens mij meer de stem heeft voor Paolo. Zijn stem klinkt niet nobel genoeg en hij moet af en toe truuks gebruiken, zoals wat meer kopstem om in de hoogte piano te zingen. Vratogna klinkt wat donkerder en ronder en zou het misschien beter gedaan hebben. Ideaal zou natuurlijk een échte Boccanegra geweest zijn...

Over de enscenering van Ian Judge valt weinig te zeggen. Het is een traditioneel aandoende productie, alhoewel de kostuums aangeven dat de actie verplaatst is naar ergens in de 19de eeuw. Het eenheidsdecor - twee muren met een poort, en een pilaar - staan 10 à 20 graden uit het lood, kwestie van het geheel een artistiek tintje te geven. Alles bij elkaar is het een degelijke productie met mooie koorbewegingen en voor de verandering eens geen gekke ideeën of nietszeggende videobeelden.

Publicatie: dinsdag 20 mei 2008 @ 10:30
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen