ti guarda dal Grande Inquisitor

Christianne Stotijn in deSingel

Christianne Stotijn heeft al een paar keer opgetreden in België, maar de meesten zullen haar leren kennen hebben toen ze in januari Cornelia zong in de Munt. Gisteren gaf ze samen met Julius Drake een liedrecital in een veel te lege blauwe zaal van deSingel.

FotoHet programma bestond uit een verrassende combinatie van Franse en Russische liederen. Christianne Stotijn heeft geen grote stem, maar wel een uniek timbre wat haar uitermate geschikt maakt voor het liedrepertoire. Haar stem heeft een kern die omhuld is met een zacht aura van dons. Die weekheid verdwijnt als ze forte zingt of als ze de hoogte in gaat. Maar in beide gevallen blijft het ook dan een aangenaam geluid.

Ze begon met vier liederen van Duparc, in perfect Frans gezongen. In Extase speelde ze met verschillende kleuren en koos een voor de hand liggende bleke kleur telkens ze over "mort" zong. De Chansons de Bilitis zijn erotisch getinte pareltjes, die dankzij Stotijns zachte stem een bijkomende opwindende dimensie kregen.

Uit het Russische repertoire had ze verschillende liederen van Rachmaninov en Tchaikovsky uitgekozen. De meeste van die liederen blijken wel uit een zelfde emotioneel vat te tappen, waardoor het geheel niet altijd even boeiend was. Alhoewel Stotijn de meeste van deze liederen buitgewoon mooi zingt, zit ik wel met het probleem dat in dit repertoire de vertolkingen van Olga Borodina in mijn hoofd zitten. En in vergelijking valt Stotijn soms wat licht uit, vooral voor een aantal climaxen waar de muziek gewoon om meer stem vraagt.

Publicatie: zondag 18 mei 2008 @ 11:01
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen