ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucia di Lammermoor in München

In een ver verleden - 1991 om precies te zijn - heeft Robert Carsen ooit nog Lucia di Lammermoor geregisseerd aan de Bayerische Staatsoper in München. Alles speelt zich af in een eenheidsdecor dat bestaat uit wanden en een plafond met caissons, dat - gezien de hellingsgraad - niet zou misstaan in een Decker-productie. De Schotse achtergrond van het verhaal wordt verduidelijkt via de kostuums: een koor met kilts, Enrico heeft een geruite broek aan, Edgardo loopt rond in een tartan "debardeurke". Een regie, zoals we die kennen van in de Vlaamse Opera, is dit alles behalve... maar dat doet er ook niet toe... in een belcanto-opera als Lucia gaat het om de zangers.

Edita Gruberova is een vaak geziene gast in München. Ze heeft hier ook een grote schare fans, te oordelen aan het applaus en de ovaties die ze na elke aria krijgt. En je vraagt je eigenlijk af waarom ? In "Regnava nel silenzio" haalt ze alle mogelijke truuks boven die niets met belcanto te maken hebben. In plaats van expressieve portamenti, zwalpt ze constant van de ene noot naar de andere, arpeggio's zijn nauwelijks als dusdanig te herkennen, ze zet verschillende noten piano aan om dan wat rond te schuiven tot ze de juiste noot gevonden heeft om dan het volume te laten aanzwellen, en haar eindnoten zingt ze niet door als ze ze kan verstoppen in een koorpassage. In haar grote waanzinsscène probeert ze spanning op te wekken door overdadig piano te zingen. Dit lukt tot op zekere hoogte, maar heel die scène zingt ze alsof er nooit iemand als Maria Callas bestaan heeft en alsof ze is blijven vastzitten ten tijde van Amelita Galli-Curci...

Aan vocale dramatiek ontbreekt het bij Marcelo Alvarez niet... in die mate zelfs dat je op bepaalde momenten denkt dat hij Turiddu aan het zingen is, in plaats van Edgardo. Toen hij deze rol verleden jaar in Parijs gezongen heeft - weliswaar in de Franse versie - dacht ik dat deze vocale overacting te wijten was aan zijn Latijns temperament en dat hij waarschijnlijk beter zou zijn in de Italiaanse versie... niet dus. Maar dat neemt niet weg dat hij heel goed klinkt en perfect zou kunnen zijn voor deze rol als hij iets meer stijlgevoel zou hebben.

Tenslotte is er nog Paolo Gavanelli in de rol van Lord Enrico Ashton. Hij heeft weliswaar een indrukwekkende stem, maar komt enigszins monochroom over. Vermoedelijk hebben de zwaardere Verdi-rollen hun tol geëist en zijn stem te star gemaakt voor het belcanto-repertoire.

Publicatie: zaterdag 12 juli 2003 @ 10:23
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen