ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2008 - Halve finale, dag 3

De laatste dag van de halve finale liepen er precies meer cameramensen dan gewoonlijk door het Conservatorium. Ongetwijfeld wilde iedereen de reacties van de twee Belgische kandidaten vereeuwigen. Ze traden na elkaar op tijdens een nadmiddagsessie die teleurstellend zwak was.

FotoDe sopraan Yoon Jung Nan (Zuid-Korea, 27 jaar) was echter eerst aan de beurt. In Canzone werd al meteen duidelijk dat haar hoogte niet mooi afgerond klinkt. Om een of andere reden had ze ook Marguerites Juwelenaria op haar repertoire gezet, alhoewel ze geen deftige triller kan zingen. Che il bel sogno uit "La rondine" kon me ook niet charmeren en ze zong Pamina's Ach, ich fühl's zonder gevoel en met te veel onzuiverheden. Ze eindigde met de muzieknoten van Strauss Cäcilie, maar zonder de poëzie achter die noten.

FotoDe bas-bariton Sébastien Parotte (België, 24 jaar) bevestigde volledig mijn eerste indruk. Hij begon met Canzone volledig op kracht te zingen en niet op zijn adem, waardoor ik me niet afvroeg óf hij zou kraken, maar wanneer dat zou gebeuren. Dat gebeurde in het vierde werk, Schuberts Gruppe aus dem Tartarus. Met zijn Duits zou hij kunnen solliciteren voor een rolletje in "Allo, allo". Met Ravels Evidemment, elle me congédie uit "L'heure espagnole" bespeelde hij met succes het publiek. Hij eindigde met The owl and the pussy-cat. Uit zijn gedoe maak ik op dat het waarschijnlijk grappig zou moeten zijn, maar ik verstond geen gebenedijd woord van wat hij zong... 't zal wel aan mij liggen, zeker ?

FotoHet optreden van de sopraan Iris Luypaers (België, 26 jaar) werd bijkomend geanimeerd door een rondfladderende vleermuis in de zaal. Ze opende met Piangerò la sorte mia. In het eerste deel kon ze me ontroeren, maar het snelle middendeel vertoonde te veel onjuistheden. Na een rustige "pensoso" uitgevoerde Canzone zong ze een mooie Lorelei van Liszt. Ik had wel de indruk dat er wat keelklanken in haar hoogte slopen. Zij zong ook Pamina's aria, waarbij ze extra ademteugen nodig had om door de lange lijnen te geraken. Ik vond haar in de eerste ronde een stuk overtuigender, maar ik zou haar toch selecteren voor de finale.

FotoIk weet niet goed wat ik aanmoet met de sopraan Tatiana Trenogina (Rusland, 27 jaar). Ze heeft een grote lyrische stem, maar ik had constant het gevoel dat ze net een vak te zwaar zong. Het begon al met een overdramatische Canzone, waarbij haar forte hoge noten het soort zijn dat ruiten en ander glaswerk kan doen springen. Liù's Tu che di gel sei cinta leek me a priori ideaal voor haar stem, maar ze heeft een vreemd onstabiel vibrato. Als ze later overschakelde op Wagner en Elsa's Einsam in trüben Tagen, was haar vibrato helemaal niet meer onder controle. Het klinkt allemaal onrustwekkend, maar ik ben wel benieuwd te horen hoe haar stem zich in het PSK gedraagt.

FotoDe sopraan Gabrielle Philiponet (Frankrijk, 27 jaar) heeft weliswaar een ronde en homogene klank, maar haar prestatie in haar geheel was wisselvallig. Ze begon al met een uiterst zwak Elfenlied van Hugo Wolf. De eerste paar zinnen zijn cruciaal om de rest van het lied te begrijpen, maar daar maakte ze een onverstaanbaar rommeltje van. Later zou ze hetzelfde doen met Korngolds Sommer. In Canzone ging ze ook de dramatische toer op. Rameaus Formons les plus brillants concerts, de aria van La Follie uit "Platée", zong ze met verrassend zwakke dictie. Het klonk ook allemaal nogal kleinschalig. Daarna werd het iets beter. Aspasia's aria Nel grave tormento kende een paar mooi staccato loopjes, en ook Urbains Nobles Seigneurs, salut uit "Les Huguenots" was redelijk in orde. Tussenin had ze ook nog een delicate C'est l'extase van Debussy gezongen.

FotoDe mezzo Bernadetta Grabias (Polen, 29 jaar) viel weer op met haar timbre, dat uit dezelfde familie komt als haar landgenote Ewa Podlès. Ik vond Dorabella's Smanie implacabilli in zijn geheel mooi, maar ze kan nog iets meer overdrijven met sospir'en. Barokpuristen zullen waarschijnlijk hun tenen krullen als ze haar vibrato horen in Monteverdi's Lasciate mi morir... maar ik vind de combinatie met haar uitgewrongen emoties prachtig. Ze zong weliswaar een meeslepende Canzone, maar uit Après un rêve blijkt dat ze weinig affiniteit heeft met liedgenre. In contrast daarmee was Carmens Seguidilla wel opwindend, alleen spijtig dat ze geen Frans kan zingen.

FotoDe mezzo Theresa Kronthaler (Duitsland, 28 jaar) maakte iets minder indruk dan verleden week. In Berlioz' Sur les lagunes klonk ze wat genepen en Bachs Erbarme dich was een ongelukkige keuze omdat ze maar moeilijk een egale legatolijn kon vasthouden. Ik vond het een goede vondst om Bergs Schlafen, schlafen naadloos te laten overgaan in Canzone. Ze was ook een van de betere uitvoerders van het opgelegd werk. Ze eindigde in (operette)stijl met Spiel auf deiner Geige van Robert Stolz.

FotoEr is één constante in de manier waarop de sopraan Helen Kearns (Ierland, 26 jaar) zingt. Als een lijn stijgt, dan maakt ze er ook telkens een crescendo van. Dat werd een eerste keer duidelijk in Ach, ich fühl's, maar ook in Schuberts Gretchen am Spinnrade. Handels Oh, had I Jubal's lyre zong ze met uitgemergelde coloraturen, maar Strauss Ständchen was wel charmant... maar het is niet voldoende om in "mijn" finale te geraken.

Als ik het voor het zeggen zou hebben, dan zou die finale er als volgt uitzien:

Publicatie: donderdag 15 mei 2008 @ 9:33
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Caroline Melzer in deSingel

Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.

Liedrecital, 24-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Manon Lescaut in Luik

De Waalse Opéra heeft gisteren haar seizoen gestart met de Puccini-klassieker Manon Lescaut. Het is verrassend dat ik deze opera in meer dan twintig jaar nog nooit in Luik gezien heb. De regie is uiteraard in handen van Stefano Mazzonis di Pralafera met Speranza Scappucci in de orkestbak.

Opera, 20-9-2017 17:23
1 opmerking

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen