ti guarda dal Grande Inquisitor

IMKEB 2008 - Halve finale

Marlène de Wouters had gevraagd om tegen half twaalf terug in de zaal te zijn voor de proclamatie van 24 halve finalisten. De jury zat op het moment van die aankondiging waarschijnlijk wat te suffen of was slachtoffer van collectieve doofheid, want ze lieten ons nog meer dan een half uur puffen in de nog altijd snikhete zaal.

Pas na middernacht kwam de jury op het podium en las juryvoorzitter Arie van Lysebeth de namen voor, in volgorde van optreden (in vet de namen van mijn lijstjes):

Er zijn slechts 6 zangers bij (2 tenors, 3 baritons en 1 bas) in vergelijking met 18 zangeressen (13 sopranen en 5 mezzo's). Zuid-Korea is nog altijd het best vertegenwoordigd met vier kandidaten. Hongarije, Polen, Rusland, Canada, Frankrijk en België leveren elk twee kandidaten.

Ik kan me redelijk goed vinden in deze selectie. Ik begrijp wel niet wat Sébastien Parotte of Khulkar Sabirova op deze lijst doen. Maar het is vooral de afwezigheid van Tehila Nini Goldstein, Hélène Couture, Mélody Louledjian of Nicolas Zielinski die me verbaast.

In de halve finale brengt elke zanger een programma van ongeveer een half uur. Ze moesten daarvoor een lijstje met acht werken insturen waar de jury uit kan kiezen. In het repertoire moet minstens een Frans en een Duits lied, een Duitse en een Italiaanse opera-aria zitten. Er moet ook minstens één werk van Mozart bij zijn.

Daarbij komt ook nog het verplicht werk, dat dit jaar gecomponeerd werd door Wim Henderickx. Voor de tekst heeft hij Canzone XXXV gekozen uit de Canzoniere van Petrarca met diens liefdesuitingen aan zijn geliefde Laura.

Solo e pensoso i più deserti campi
vo mesurando a passi tardi e lenti,
e gli occhi porto per fuggire intenti
ove vestigio uman l'arena stampi.

Altro schermo non trovo che mi scampi
dal manifesto accorger de le genti,
perché ne gli atti d'allegrezza spenti
di fuor si legge com'io dentro avampi:

si ch'io mi credo omai che monti e piagge
e fiumi e selve sappian di che tempre
sia la mia vita, ch'è celata altrui.

Ma pur sí aspre vie né si selvagge
cercar non so ch'Amor non venga sempre
ragionando con meco, et io co llui.

Hoe het klinkt, zullen we maandag horen.

De halve finale zal via streaming video te volgen zijn op de websites van de Elisabethwedstrijd en klara.

Voor de halve finale wordt de jury uitgebreid met Martina Arroyo, Brigitte Fassbaender, Renée Auphan en Peter de Caluwe.

Publicatie: zondag 11 mei 2008 @ 10:42
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen