ti guarda dal Grande Inquisitor

Maria Stuarda in Luik

De Waalse Opera heeft de laatste jaren een verdienstelijk palmares bijeengesprokkeld in het belcanto-departement. De recente productie van Maria Stuarda hoort daar helaas niet bij.

FotoOm te beginnen, stelt de enscenering van Francesco Esposito niet veel voor. Een eenheidsdecor met links een metalen traliehek waarachter het koor opgesloten zit, rechts een massieve stenen muur en achteraan een vlak waarop statische beelden geprojecteerd worden, laat een groot leeg plateau over waarop nauwelijks iets gebeurd. Ze hadden de voorstelling net zo goed concertant kunnen opvoeren...

Maar in dat geval zou het nog meer opvallen wat voor een frustrerende derderangsbezetting ze voorzien hebben. Het is erg als Diana Axentii, in het kleine rolletje van Anna, zowat de enige gezond klinkende stem van de hele bezetting is.

Met Patrizia Ciofi in de titelrol had ik wel iets anders verwacht... alhoewel ze in haar concert vorige maand in Luik al geen overweldigende indruk gemaakt had. Maar toen wilde ik haar nog het voordeel van de twijfel geven omdat ze blijkbaar een verkoudheid zou gehad hebben. Maar ze klonk gisteren nog altijd hetzelfde en zelfs nog wat minder goed... Haar hoogte zit vol ruis, haar laagte klinkt hees en haar middenstem heeft niet voldoende kracht, waardoor de confrontatie met Elisabetta op niets uitdraait. Met wat woedend en dreigend kijken kan ik geen genoegen nemen.

De Elisabetta van Marianna Pizzolato werkt dan weer constant op mijn eigen ademhalingsgestel. Haar stem zit te hoog, waardoor ze enkel maar een eenkleurig en luide klank kan voortbrengen. Ik vraag me af of ze op het einde niet hees is. De tenor Danilo Formaggia (Leicester) zit met hetzelfde probleem, zij het in mindere mate. Maar ook hij produceert weinig boventonen die zijn stem een mooie klank zouden kunnen geven. Daarenboven omzeilt hij zowat alle mogelijke hoge noten en zingt hij consequent een lage "optie". Als hij dan toch eens een poging onderneemt om een matig hoge noot te zingen, dan glijdt hij er langs onder naar toe, maar eindigt meestal niet hoog genoeg.

Dit soort bezetting is zelfs Luik niet waardig...

Publicatie: woensdag 7 mei 2008 @ 18:34
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen