ti guarda dal Grande Inquisitor

Magdalena Kozena en Dorothea Röschmann in de Munt

Het bekendste vrouwelijke liedduo bestaat ongetwijfeld uit Felicity Lott en Ann Murray. De afgelopen jaren doken af en toe ook andere duo's op, zoals Gruberova-Kasarova of Bonney-Kirchschlager. De afgelopen weken toert een ander gelegenheidsduo door Europa, bestaande uit Dorothea Röschmann en Magdalena Kozena. Gisteren waren ze in de Munt met Malcolm Martineau aan de piano.

Wie het hier de afgelopen jaren zowat gevolgd heeft, zal wel weten dat ik geen hoge dunk heb van Dorothea Röschmann als liedzangeres. Gisteren bewees ze nog maar eens waarom ik eigenlijk haar liedrecitals probeer te vermijden. Alhoewel het recital grotendeels uit de bekende duetten van Mendelssohn en Brahms bestond, zong elke zangeres ook een groepje liederen solo.

Dorothea Röschmann had gekozen voor een aantal Mörike-Lieder van Hugo Wolf. En meteen in het eerste lied, Nimmersatte Liebe, gaat het al mis. Het slot, met de verwijzing naar Herr Salomo, zou "mit Humor" gezongen moeten worden, maar die humor zie je enkel op haar gezicht en niet in haar stem. De absolute test volgde meteen daarna met met An eine Äolsharfe. Dit lied staat vol met p- en pp-aanduidigen, maar Röschmann brult zich daar los door, en dat terwijl Martineau op schitterende manier de harp evoceert. Erstes Liebeslied eines Mädchen en Begegnung ontbreekt het dan weer aan de nodige charme. Op geen enkel moment zingt ze mezza voce, alle hoge noten zijn luid gezongen onafhankelijk of het zin heeft of niet. Ze zingt eigenlijk enkel maar noten, maar van enige poëzie is niets te merken.

Het verschil met (de trouwens hoogzwangere) Magdalena Kozena is gigantisch. Zij zong vier liederen van Duparc, te beginnen met L'invitation au voyage. Hier hoor je alles wat er bij Röschmann ontbrak. De frases worden mooi opgebouwd. Woorden worden minutieus ingekleurd, tot in kleine details zoals een subtiel messa di voce op "beauté". Ondertussen liet Martineau ook even horen waarom hij een van dé drie hedendaagse top-liedpianisten is... door ragfijn en glashelder het water in de kanalen te laten klotsen of, later, in Phydilé de perfecte pastorale sfeer te schilderen.

In de duetten werd het gebrul van Röschmann gelukkig wat uitgemiddeld. Het is blijkbaar eenvoudiger als ze een tegenspeelster heeft die ze als klankbord kan gebruiken voor haar expressieve uitvallen. Maar ik had liever een volledig recital met Kozena gehoord, of tenminste een duorecital met een waardige partner. Het publiek was desalniettemin laaiend enthousiast en kreeg nog Brahms' duet Die Meere als bisnummer.

Publicatie: maandag 5 mei 2008 @ 18:04
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Thomas Oliemans in Zeist

Met Joseph von Eichendorff als de festivaldichter is het onvermijdelijk dat we op een bepaald moment Schumanns Eichendorff-Liederkreis te horen zouden krijgen. Vandaag was dat het geval met de Nederlandse bariton Thomas Oliemans en de immer geniale Malcolm Martineau aan de piano.

Liedrecital, 24-5-2018 22:56
0 opmerkingen

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen