ti guarda dal Grande Inquisitor

La Traviata in Antwerpen

Het seizoen werd in schoonheid afgesloten met La Traviata in Antwerpen. Deze nieuwe productie was het werk van Martin Duncan en hij brengt een kleurrijke, eerlijke, rechttoe-rechtaan-enscenering die toch niet oubollig aandoet.

De onbetwiste ster van de avond was Fiorella Burato als Violetta Valéry. Vanaf het moment dat ze haar mond opendoet, weet je dat het een "derde-bedrijfs-Violetta" is... een Violetta die haar hoogtepunt zal kennen in het derde bedrijf. Wat niet betekent, dat ze de belcanto-aspecten van het eerste bedrijf verwaarloost. Maar ook in haar grote scene van het eerste bedrijf legt ze meer de nadruk op haar twijfel of ze Alfredo's liefde zal aanvaarden, dan het zuiver coloraturen zingen. En zoals verwacht is haar derde bedrijf schitterend. Als ze "Gran Dio... morir si giovine" zingt, gaat dat door merg en been.

Heel de opera door is ze een toonbeeld van stijl. Haar gebruik van portamenti verraadt de lessen bij Carlo Bergonzi, dé Verdi-stilist bij uitstek. En haar fraseringen, haar gedetailleerd inkleuren van de tekst en haar - weliswaar gematigd - gebruik van haar borststem suggereren de invloed en inspiratie van Maria Callas... Wie meer wil weten over deze uitzonderlijke zangeres, kan terecht op haar website www.fiorellaburato.it, of komt volgend seizoen naar de Vlaamse Opera waar ze te horen zal zijn als Luisa Miller.

Foto Op een vergelijkbaar niveau staat Wojtek Drabowicz die met een genereuze, donkere bariton de hypocriete Giorgio Germont zong. De desinteresse waarmee hij Violetta's pleidooi aanhoort, tekent zijn karakter perfect. Ondanks zijn poging om Alfredo te troosten, als die verneemt dat Violetta hem verlaten heeft, is het onmogelijk om enige sympathie te voelen voor hem. Heel die scene met Violetta is een vocaal hoogtepunt... niet alleen van deze opera trouwens, want hij hoort thuis in de top tien van dit seizoen. Zijn aria "Di Provenza, il mar" vind ik een van de saaiere die Verdi geschreven heeft, maar Drabowicz zingt het wel schitterend. Het enige minpunt is dat hij niet altijd juist op de noot inzet, maar er ergens in de buurt, en er dan naartoe glijdt.

Dan is er nog Alfredo Germont, die gezongen wordt door Soner Bülent Bezdüz. Ook hij blinkt uit door stijlgevoel en zingt een mooie Alfredo. "Un di felice" was wel wat te traag naar mijn gevoel. Het is wel spijtig dat hij het einde van zijn cabeletta "O mio rimorso" niet afrondt met de hoge do. Het is maar één noot, maar ze maakt het verschil tussen wel of geen applaus krijgen...

Publicatie: vrijdag 4 juli 2003 @ 18:07
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen